Hvad er der galt med mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus. Det Er første gang jeg skriver her. Jeg er en pige på 14 som.. har det svært. Jeg går Rundt med tanker som( er jeg god nok) og ( hvem er jeg egentlig). Jeg har det svært med vendinder. Med hvad jeg skal sige og gøre. Jeg ved godt jeg bare skal være mig selv. Men jeg er bange. Hvis de ikke kan lide mig. Eller sådan noget. Nu har jeg læst nongle af brevene herinde. Og jeg tænkte måske kunne jeg også gøre det. Jeg tænker meget. På mange ting. Denne ting fylder meget. Jeg har mange gode venner. Som jeg taler med ude for skolen. Men dem i skolen tør jeg ikke?¿ jeg har harft nongen problemer på min gamle skole. Lidt alla det samme. Jeg vil bare gerne passe ind. Og være en del af gruppen. Jeg tør godt og snakke med fremmede og dem fra klassen mødre. Men det er ligesom om jeg.. ved det ikke. Klodsen/klappen( ved ikke lige hvad passer bedst) går ned og jeg kan ikke. Om morgen ville jeg hellere ikke i skole. Fordi jeg er nervøs for dagen. Og har ondt i maven. Jeg ville bare gerne vide om der noget galt som. Depression. Eller angst. Jeg har lavt selvværd. Men jeg ved ikke om den er særlig god. Mest så der var en grund. At jeg ikke bare var mærkelig og bange. !? Jeg græder også meget tit. Det er sådan jeg viser følelser. Er der noget galt idet? Jeg føler ikke at jeg også kan være der. I klassen i gruppen. Uanset hvad undskyld. For at spilde jeres tid. Jeg ved ikke rigtigt om det var spild af tid at skrive det til jer. Men jeg ville bare gerne ud med det. Kh Coco <3

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes, at det er super fint, at du skriver herind. Det kan være rigtig rart at få skrevet sine tanker ned og få svar. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål så godt som muligt.
Du skal vide, at det er slet ikke unormalt for en pige med din alder at opleve at have lavt selvværd og at have lyst til at græde uden, at man egentlig kan finde en grund til det. Du er lige nu i en alder, hvor du gennemgår utrolig mange forandringer. Både for din krop og måske kommer der nogle flere tanker i forhold til veninder, der fylder meget i din hverdag.
Jeg er ked af at høre, at du ikke har lyst til at tage i skole og går og er nervøs for det. Sådan skal det helst ikke være. Jeg kan også forstå, at du har skiftet skole og det kan selvfølgelig godt tage tid og være svært at finde sig til rette på en ny skole. Til gengæld synes jeg, at det er rigtig fint, at du ikke har problemer med at snakke med fremmede eller med klassens mødre. Du skal ikke gå i skole altid og her er det rigtig godt at være god til at snakke med mange forskellige mennesker. Kunne du måske forsøge at snakke med dem i klassen, som om de var fremmede? Det kan selvfølgelig godt være svært. Det jeg mener er at forsøge at snakke med dine klassekammerater, som du ville snakke med fremmede, som du ikke er nervøse for vil dømme dig eller lignende.
Du skriver, at du er nervøs for, om du har angst eller en depression. Jeg synes, at du skal prøve at få snakket med nogen om det. Måske kunne du tage fat i din mor og fortælle hende, hvordan du har det? Hvis du føler, at du altid er ked af det og slet ikke kan tage dig sammen til at tage i skole eller andre ting, kan det også være en fin idé at snakke med din læge. Han/hun kan komme med nogle mere konkrete råd til, hvordan du kan få det bedre igen. Jeg vil dog sige, at det er ikke unormalt for en pige på din alder at have de her tanker, du har. Oftest går de negative tanker væk igen og man får det bedre.
Jeg synes, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Du er altid velkommen i 1-1-chatten her på Cyberhus. Her er der en rådgiver, der står klar til at lytte til dig og dine tanker. Og så skal du huske på, at selvom du har det sådan her lige nu, så betyder det ikke, at du altid vil have det sådan. Tingene bliver bedre igen og at du skriver herind viser også, at du er opsat på at få det rigtig godt. Jeg ønsker dig al held og lykke.
Med venlig hilsen
Signe M.