Hvad alder s grænse
brevkassespørgsmål af
Mor til 2
22 år
Hej hvad grænsen for tag børn s feber ?? Min veninde s 2 børn på 8-10 fik en omgang influenza og tog børnes feber bag i er det okay i den alder alså børne tog det pænt ingen lyd og reager ikke på det. Nu er mine børn dele børn men når min den ældste er ved mig og er syg bruger vi til under armen den lille får bag i han 6 han bryder sig dog ikke om det men jeg mener man skal stoppe når de er 8 hvad anbefaler læger om dette ??

Svar:
Hejsa
Tak for dit spørgsmål. Først vil jeg lige sige, at det er skønt, at I rent faktisk målet temperaturen på børnene. Det er rigtigt vigtigt, særligt hvis en læge skal involveres.
Den meste præcise måling fåes ved at måle i endetarmen, måles i munden lægges 0,5 grad til og under armen 1 grad. Men måleusikkerheden er stor.
Indtil for få år siden var temperaturmåling i endetarmen det der blev brugt til alle børn på børneafdelinger, uanset alder.
Idag er der lavet så gode øretermometre, at visse mærket kan bruges til de større børn.
Så konklusionen er, hvis det skal være præcist er måling i endetarmen at foretrække uanset alder, men nogen synes det er traumatiserende og derfor kan andre målemetoder tages i brug (Fx kvalitets øretermometer). Dvs ingen aldersgrænse, det er også det mest præcise til voksne.
og smør endeligt termometret med vaseline inden, så det ikke gør ondt.
Håber svaret kan bruges.
Mange hilsner
Eva