Hun er heldig
brevkassespørgsmål af
Alina
12 år
En 1 klasse pige der fylder 8 på min skole har egen youtube TikTok moviestar  og hun har en del følger det sindsyge min plejfamilie holder øje med alt jeg laver det mega snyd og lidt pinlig

Svar:
Hej Alina.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt misundelig på, at pigen fra 1. klasse må bruge så mange forskellige sociale medier, og du ikke må pga. din plejefamilie. Det kan føles som om at man går glip af en masse.
Jeg gætter på, at en af grundene til, at din plejefamilie holder øje med det, du laver, og måske også siger nej til, at du må være på de her medier, er fordi de gerne vil være sikker på, at du er helt klar til at bruge dem, og måske også beskytte dig fra noget af det, som bliver lagt ud og skrevet de her steder. For man skal nemlig være 13 år for at have en Youtube kanal og en bruger på Tik Tok. Så jeg ved også, at du ikke er den eneste, der ikke får lov til at bruge de her medier.
Men jeg vil foreslå dig at tale med din plejefamilie om, at du rigtig godt kunne tænke dig at bruge fx Moviestar, hvor man ikke skal være 13 år for at have en bruger. Du kan måske foreslå, at I downloader appen sammen og kigger den igennem, så de også kan se, hvad det er for noget. Og ellers synes jeg at du skal fortælle dem, at du føler dig lidt udenfor i skolen, fordi de andre bruger de her medier.
Men hvis de stadig siger nej, så er der nok ikke så meget du kan gøre. Så prøv at tænk på at de siger nej, fordi de holder af dig og gerne vil beskytte dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Pernille