Humørsvingninger

brevkassespørgsmål

Humørsvingninger

brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år

Har de sidste 3-4 måneder virkelig døjet med humørsvingninger. Troede i starten det var mine minipiller men læste efterfølgende at de ikke giver humørsvingninger. Jeg ryger hash hver dag, flere gange om dagen og har læst at hvis man stopper med at ryge hash kan 'abstinenser' være humørsvingninger, irritabilitet, rastløshed osv. Har så skrevet ned når jeg får humørsvingninger og har lagt mærke til at hver gang jeg får humørsvingninger er når jeg ikke har røget i mindst nogle timer. Har ikke tænkt mig at stoppe med at ryge (hvis det overhovedet er grunden til humørsvingningerne) men vil stadig gerne af med dem. Vil heller ikke have det til at ende sådan at jeg ryger for at få mit humør op igen, men ryge fordi jeg har lyst til det - altså ikke for at det er nødvendigt for jeg ikke konstant bryder sammen. Jeg er generelt en utrolig glad og udadvendt person og jeg elsker hvem jeg er og mit liv, men nu kan jeg blive virkelig vred hvis en veninde ikke kan mødes, fordi hun skal på arbejde. Kan begynde at græde voldsomt hvis nogle kommer 5 min forsent til en aftale, hvis jeg taber i et spil eller bare sidder hjemme og ikke ved hvad jeg skal give mig til. Det er blevet så slemt at det går ud over min hverdag - og mit parforhold. Min kæreste er ved at blive træt af hvordan mit humør hele siden svinger så voldsomt. Kan jeg gøre noget for ikke at få de her 'mental breakdowns' hele tiden. Er der medicin mod det? Er der andet man kan gøre for at forhindre humørsvingningerne eller på nogen måde gøre det bedre? Kan der være andre grunde til mit humør svinger sådan - måske nogle ting jeg kunne ændre? (At få afvide jeg ikke skal ryge, vil ikke hjæpe mig)
Håber på der er nogle løsninger på mit problem, tak på forhånd :)

Svar:

Hej med dig Sofie.

Jeg kan godt forstå, at du er træt af den her situation, for det er vildt frustrerende at sidde med en oplevelse af ikke at kunne styre sine følelser. Det bliver heller ikke mindre frustrerende, når du føler, at det går udover dit parforhold og din hverdag.

I forhold til hvad du kan gøre for at mindske dine humørbegrænsninger, der tænker jeg, at det kommer rigtig meget an på, hvad de skyldes. Nogle gange er man bare mere følsom i perioder med en kortere lunte, og så kan det nogle gange hjælpe at sørge for at få holdt gode pauser og få lidt ro på.

En anden mulighed, som du også selv nævner, er dit hashforbrug, og det er tydeligt for mig, at du er opmærksom på nogle af farerne ved at ryge hash. Du har for eksempel helt ret i, at humørsvingninger kan være tegn på hash-abstinenser. Jeg respekterer, at du ved de her ting, og at du har fortalt mig, at du ikke ønsker at få at vide, at du skal stoppe med at ryge hash. Samtidig tænker jeg dog også, at du fortjener, at jeg giver dig min ærlige vurdering og mening om, hvad det er, som er på spil lige nu og gør, at du oplever de her voldsomme humørsvingninger. Du fortæller nemlig, at du har lagt mærke til, at de her dyk i dit humør ofte kommer, når det er et stykke tid siden, at du har røget. Jeg tænker, at det peger i retningen af, at din krop er så vant til effekten af hash, at det faktisk er abstinenser, der er tale om, og at dit hashforbrug altså er grund til, at du oplever de her humørsvingninger. Jeg er ikke læge, så det er ikke noget, jeg kan vide med sikkerhed, men det er min umiddelbare tanke ud fra det, som du beskriver. Det som nemlig sker med et stof som hash, det er, at der på sigt skal mere og mere til, før at man oplever den ønskede effekt, og derfor bliver man (også selvom man er opmærksom på det, som du er) på sigt mere og mere afhængig, fordi der hele tiden skal mere og mere til.

Der er ikke noget "quick-fix" af abstinenser, og man kan ikke få noget medicin, som bare får de her humørsvingninger til at holde op, da det er fordi hashen går ind og påvirker de systemer i din krop, som påvirker dine følelser. Det er også derfor, at man udover sammenhæng mellem hash og humør generelt også ser en sammenhæng mellem hash-forbrug og deciderede psykiske lidelser, som f.eks. angst og depression.

Jeg er klar over, at det ikke var det, svar du ønskede, men det er det svar, som jeg kan give dig. Hvis du har lyst til at snakke lidt om tingene eller bare vende dine tanker med en af vores rådgivere, så kig endelig forbi vores 1-1 chat. Du kan også prøve at kigge på Netstof.dk, hvor du kan få rådgivning om fx hvad hash gør ved kroppen, og skrive med andre unge, der måske har oplevet det samme som du oplever nu.

Jeg sender gode tanker din vej.

De bedste hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål