Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
hugtand
brevkassespørgsmål af
Clara
15 år
Hej!!!
jeg skal have togskinner i min overmund. De skal rette min hjørnetand som lige nu sidder som en hugtand, de skiver lidt af mine tænder for at få plads til den ! De skal også rykke mine fortænder lidt frem, da jeg har  lidt underbid. Dig har tandlægerne sagt at jeg ikke vil få problemer eller smerter pga min tandstilling. Altså har jeg lidt selv valgt bøjlen, jeg ville kun pga hjørnetanden.
:mit spørgsmål er hvor længe mon bøjleforløbet vil tage?
hvir hurtigt vil min hjørnetand komme ned? Og kan jeg vælge at få bøjlen af når hjørnetanden er op plads? rykker den sig op (tilbage) igen hvis bøjlen tages af før tid?
jeg døjer allerede meget med hovedpine så tænker på om det kunne forværres med bøjlen?
mvh Clara

Svar:
Hej Clara,
Tak for dit spørgsmål om din bøjlebehandling.
Du spørger ind til, hvor længe bøjeforløbet vil vare. Det er individuelt, men du skal være indstillet på, at dine tænder nok ikke kan rettes med andet end togskinner - og måske i begge kæber - og at det kan tage op til 2 år. Plus efterbøjler.
Hvor lang tid det tager, før hjørnetanden er kommet ned er svært for mig at svare på, da jeg jo ikke har set din tandstilling, men ofte skal der gøres plads til tanden, så den kommer pænt ind i tandrækken i overkæben, så det vil formentlig tage noget tid.
Du kan altid vælge at få taget bøjlen af, så svaret er naturligvis et ja til det spørgsmål. For det er dig selv, der bestemmer over dine tænder. Og hvis du går hen til din bøjletandlæge og siger du vil have den af, så har du ret til at få det. Men det er ofte en rigtig dårlig idé at afbryde en bøjlebehandling før end den er færdig. Man risikerer, at tænderne flytter på sig igen, eller at man ikke har fået rettet tænderne så meget, at dit sammenbid er ordentligt. Det er helt sikkert, at hvis du afbryder behandlingen, så får du ikke et nyt gratis tilbud, for det er kommunen ikke forpligtet til at give dig.
Den nyeste viden siger, at hovedpine ikke har noget at gøre med, hvordan man bider. Så jeg kan ikke forestille mig, at din hovedpine skulle blive værre, når du får bøjle på.
Men mit råd til dig er at bestille tid til en snak med din bøjletandlægen. Der kan du stille spørgsmål, lige som du har gjort her.
Når man skal have bøjle på, så bliver man også kaldt ind til en samtale omkring den planlagte bøjlebehandling, inden den startes op – her kan du også nå at stille spørgsmål til din behandling. Det er også tandlægernes arbejde at svare på sådan nogle spørgsmål.
Held og lykke med din bøjle!
Birgitte, tandlæge.