Hovedpine og svimmelhed
brevkassespørgsmål af
Sisse
14 år
Hej Cyberhus
Jeg har de seneste par dage (eller to uger) haft voldsomt ondt i hovedet og i små perioder i løbet af en dag været svimmel. Jeg har forsøgt at undgå panodiler og andre smærtestillende piller, for jeg har forsøgt at udholde smærten og svimmelhed en så godt som muligt. Jeg aner ikke, hvad der er? Min klasse larmer ikke og der er ingen store bekymringer eller noget stress-agtig i min hverdag. Jeg er lost - hvad skal jeg gøre?
Mange hilsner fra Sisse

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit sprøgsmål. Hvor er det godt du skriver.
Det lyder ikke rart med hovedpine i så lang tid. Hovedpine kan skyldes forskellige ting - de hyppigste årsager er spændinger i nakken som giver hovedpine, eller migræne.
Migræne varer typisk i kortere tid, nemlig op til 3 dage og kan give kvalme, opkastninger og synsforstyrrelser. Det er ikke farligt men ikke særlig rart. Jeg synes mere det kunne lyde som om du måske har spændingshovedpine (opstået pga. spændinger i nakken, f.eks. fordi man sidder meget ved computeren). I den situation er man øm i musklerne i nakken, og det er derfor vigtigt at strække dem ud og lave afspændingsøvelser for nakken. Når du har voldsom hovedpine som du beskriver vil jeg også anbefale at du tager panodil 1 g op til 4 gange om dagen. Du kan sammen med panodil tage ipren 200 mg hvis du har behov for det. Det kan være en god idé med smertestillende, da det får musklerne i nakken til at slappe af og dermed afhjælper hovedpinen. Man kan også få hovedpine og blive svimmel hvis man ikke får spist eller drukket nok, så det er også vigtigt at huske på. Og jeg kan forstå du er opmærksom på ting i dine omgivelser som kan stresse dig, hvilket er godt.
Svimmelhed kan skyldes mange forskellige ting og er ofte helt ufarligt. Den svimmelhed som du beskriver mener jeg ikke du skal være bekymret for.
Hvis du bliver ved med at have hyppig og/eller kraftig hovedpine samt svimmelhed selvom du har prøvet at lave afspændingsøvelser og tage smertestillende medicin, så synes jeg du skal smutte en tur forbi lægen.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Bedste hilsner,
Emilie
Læge