Hovedpine, kvalme, svimmelhed og sult
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
Jeg har gået rundt med hovedpine i godt en uge nu, og nogle dage efter kom der også svimmelhed, sådan at jeg nærmest føler at jeg skal til at besvimme en gang i mellem. Derudover er jeg hele tiden sulten, som om jeg ikke har nogen mæthedsfornemmelse:/ Her for nyligt er jeg også blevet ramt af kvalme hver gang jeg spiser noget. Nogle ideer til hvad det kunne være og hvad jeg burde gøre? Håber at min besked er til at forstå:)

Svar:
Kære pige på 16 år.
Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen. Symptomerne som du beskriver er nogle symptomer der kan forekomme ved mange forskellige sygdomme og som tilfældige enkeltstående symptomer.
Da det er sådan et blandet billede vil jeg bestemt anbefale dig at gå til din læge og få det undersøgt, hvis du stadig oplever disse symptomer. Kunne kunne være relevant med nogle blodprøver og et blodtryk. Dog vil jeg påpege enkelte ting som også er værd at overveje. Hvis du er seksueltaktiv, bruger du så beskyttelse? Da det kunne være de første graviditets symptomer, og i så fald vil jeg opfordre dig til at tage en graviditetes test evt hjemme ellers ved lægen.
Får du nok at spise og drikke? Disse symptomer kan også forekomme ved en spiseforstyrrelse. De kan også ses ved problemer med stofskiftet eller sukkersyge.
Til sidst skal det også nævnes at vi desværre ser rigtig mange børne og unge med sådan lidt diffuse symptomer som kommer og går, hvor det typisk er et udtryk for at de har det skidt psykisk, fx er pressede skolemæssigt eller i familien. Er det tilfældet vil jeg stadig også opfordre dig til at gå til din egen læge så I kan få en snak om det.
Nogen gang er sådanne symptomer også bare noget forbipasserende fx kan man have haft influenza eller lign.
Jeg håber det hjalp dig lidt og satte nogle tanker i gang,
mvh læge Julie B