Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hovedpine af bøjle?
brevkassespørgsmål af
Anna
15 år
Hej.
Jeg har haft min bøjle på i 2 måneder nu. Jeg har døjet med hovedpine stortset alle dagene i disse måneder. Jeg har normalt ret nemt til hovedpine,men plejer ikke have det hver dag. Derfor mistænker jeg bøjlen for det? jeg har togskinner på i overmunden for bla. At trække en hjørnetand på plads. jeg overvejer at vælge at få nøjlen af nu, fordi jeg mistænker den for at være skyld i min hovedpine? Har hørt at når man vælger at få bøjlen af før tid, får man ikke tilbudt støttebøjle. Men gælder det også hvis det er pga sundhedsmæssige og trivsels årsager?
mine Spørgsmål er:
kan det passe det er bøjlen som giver mig hovedpine?
kan jeg få bøjlen Af nu, og stadig få tilbudt metaltråd bag fortænderne (støttebøjle)
mvh Anna

Svar:
Hej Anna
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå at du mistænker bøjlen og at du gerne vil af med den.
Jeg tænker, at når du har nemt til hovedpine, så kan det sagtens være, at din bøjle bidrager til mere hovedpine. Bøjlen strammer i tænderne og i kæberne og dit bid forandrer sig hele tiden lidt. Det kan sagtens være, at din krops måde at reagere på det er ved at give dig hovedpine. Jeg tror altså ikke direkte, at "bøjlen giver hovedpine", men at det er din krops måde at reagere på.
Og det kan du jo kun finde ud af ved at få den taget af - og så må du håbe, at hovedpinen holder op.
Du har altid ret til at få bøjlen af, når du vil det. Det er dine tænder. Og jeg synes ikke det er ordentligt, hvis dine tandlæger så ikke vil give dig støttebøjle som en slags straf. Men jeg tænker, at en støttebøjle er noget man laver, når tænderne er blevet flyttet meget - og man gerne vil jundgå at de flytter sig tilbage. Når du kun har haft bøjlerne på i 2 måneder tænker jeg, at dine tænder ikke kan have nået at flytte sig ret meget. På den måde giver det måske mening ikke at lave en støttebøjle.
Hvad med den hjørnetand, som skal trækkes på plads? Kan du acceptere, at den bliver siddende der, hvor den er? Jeg tænker, at det er et afgørende spørgsmål.
Jeg vil foreslå dig at starte med at bede om en samtale med din tandlæge. Og så fortælle din tandlæge hvordan du har det og at du nu har levet med daglig hovedpine i 2 måneder og ikke kan klare det mere. Det kan være at de kan sætte mindre kraft på bøjlen og at det får trækket i alting til at blive mindre og at hovedpinen så holder op. Eller at gøre noget andet, der virker. Jeg tænker at hvis du fortæller det på en ordentlig måde - og selvfølgelig som en del af det også fortæller, at du overvejer at afbryde din behandling, så vil de selvfølgelig tage dig alvorligt også.
Jeg vil også foreslå dig at snakke det godt igennem med dine forældre. Dels for at finde ud af havd de tænker om at du måske afbryder din bøjlebehandling. Og at det vil være en gode ide at tage een af dem med til samtalen. Det er godt at være flere om at kunne høre og stille spørgsmål - og at kunne tale om det sammen bagefter.
Du skal nok regne med, at hvis du får bøjlen af og senere fortryder, så vil du ikke få tilbudt en ny gratis behandling. Men må selv betale for den som voksen.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels, tandlæge