Allergisk for sæd?
brevkassespørgsmål af
Frømand
19 år
Hey, Når jeg har sex og en dreng vil komme mig i munden, siger jeg ikke nej. Dog når han er kommet og jeg har slugt, stikker min tunge og gane. Det fortsætter i et stykke tid og forsvinder ikke selvom jeg får drukket eller spist noget andet. Den eneste måde jeg kan beskrive følelsen på: Det føles på samme måde som når man spiser tomater eller ananas, hvor det stikker lidt og er bittert. Jeg ved smagen handler om diæt osv. men jeg har været sammen med flere forskellige typer drenge og det stikker i munden bagefter hver gang. Jeg stopper nok ikke med det, men jeg ville høre om det er en reel ting eller om det er normalt, da jeg ikke kan finde noget på internettet. Tak fordi du læste😊

Svar:
Kære Frømand,
Det er et interessant spørgsmål. Den bitre smag som du beskriver vil jeg sige er helt normalt. Sæd smager bittert. Men den stikkende fornemmelse er lidt mere besynderligt. Jeg har hørt om at man kan have en form for allergi når sæden kommer i kontakt med skeden, men har ikke hørt om det i munden. Men hvis man kan have allergi for sæd i skeden, kan man vel også i munden.  Det du beskriver med tomat og ananas kan være en såkaldt "kryds-allergi"-reaktion, hvor man reagerer på tomat, hvis man har en pollenallergi. Ananas kan også blot irritere mundslimhinden pga. nogle enymer i ananasen. Hvis du ønsker at blive udredt for allergi for sæd, kan din egen læge evt. henvise dig til en priktest ved en hudlæge. Det kræver i så fald, at du har noget sæd med til hudlægen, som man kan teste på huden. Så fx. hvis du har en kæreste eller fast partner,  vil man kunne udføre en sådan test.
Du kan evt. også forsøgsvis tage en antihistamin-tablet næste gang du mærker den prikkende fornemmelse i munden. Det er tabletter mod allergiske reaktioner. Antihistamin kan man bare købe i håndkøb på apoteket. Fx. Alnok 10 mg. Hvis de lindrer dine symptomer, så kan du da komme lidt nærmere om der er tale om en allergisk reaktion.
Jeg håber mit svar kunne gøre dig lidt klogere.
Mvh. lægen