Homo, bi eller hetero?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hey Cyberhus
jeg har en flirt/ven som jeg har fortalt at jeg er bøsse. Jeg tror også han kan lide mig men han sender blandede signaler, vi har flettet fingre og ligget sammen og set film men det er som om han ikke rigtig vil være sammen med mig når der er andre mennesker. Han har lavet jokes om at vi kunne blive bollevenner men jeg ved ikke om det er fordi han gerne vil (eller nok snarer være kærester end bollevenner) eller om han bare gør det for sjov, for der er ret mange i vores klasse der bruger “gay/bøsse” som et skældsord eller noget nedværdigende og laver sjov med den slags.
Han har også sagt engang hvor vi kun var drenge og så snakkede de om hvem de kunne lide og han sagde at han godt kunne lide en pige. Det kan godt være at han følte sig presset eller måske kan han virkelig lide hende
jeg håber at I måske kan hjælpe mig med at finde ud af hvilke signaler det er han sender og hvilke køn han kan lide
Mvh en forvirret dreng

Svar:
Kære forvirrede dreng,
Tak for dit brev! Det lyder som en rodet situation du står i, så jeg kan godt forstå, at du har brug for råd.
Når andre sender én så blandede signaler, som din flirt/ven sender dig, så kan det være rigtig svært at finde ud af, hvad de egentlig mener og føler. Ud fra det du skriver vil jeg tro, at din flirt/ven godt kan lide dig, men som du selv er inde på, så er han måske ikke klar til at fortælle det til andre endnu. Det kan i hvert fald være med til at forklare, hvorfor han opfører sig på en måde når I er alene sammen, og på en anden måde når der er andre til stede.
Dog tænker jeg også, at det kan være, at din flirt/ven endnu ikke er helt afklaret med, hvad han selv er. Altså hvad hans seksualitet her. Måske er han i gang med at finde ud af, om han er homoseksuel, heteroseksuel, biseksuel eller noget helt fjerde. Det kan også forklare, hvorfor han sender dig blandede signaler - fordi han ikke selv er afklaret.
I teenageårene er det helt normalt at udforske og eksperimentere med sin seksualitet. Rigtig mange prøver forskellige ting af, i forsøget på at finde ud af, hvad de er til og hvad de godt kan lide. Det betyder, at mange gør sig nogle homoseksuelle erfaringer, uden det nødvendigvis betyder, at de er homoseksuelle.
Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre er at tale med din flirt/ven om, hvad det egentlig er der foregår. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have et klart svar på, hvad din flirt/vens blandede signaler betyder, for det kan være enormt frustrerende at gå rundt og være i tvivl. Den eneste måde du kan få et klart svar på, er ved at spørge ham direkte. Fang ham på et tidspunkt, hvor I bare er jer to, og fortæl ham, at du er forvirret over de signaler han sender, og at du rigtig gerne vil have klar besked. Husk, når du taler med ham, at klar besked også kan være, at han ikke selv ved det, og at det er derfor at han sender så forvirrende og blandede signaler.
Jeg håber du kan bruge svaret, og ønsker dig held og lykke!
De bedste hilsner,
Stine