Holdt p-pille pause i 8 dage
brevkassespørgsmål af
Fie
17 år
Hej,
Står i den situation at jeg er kommet til at holde p-pille pause I 8 dage, og ikke 7, egentlig fordi jeg var i byen, og derfor glemte alt om at tage den
Var så sammen med min kæreste igår, og midt i det hele, springer kondomet, og han kommer derfor op i mig,
Startede på mine 3  p-pille pakke her i torsdags, og der er derfor kun gået 5 dage, fra jeg starter på p- pillerne til at det her er sket,  og plejer man ikke normalt skulle vente 7 dage, før man er fuldt beskyttet igen, hvis man holder en længere pause, som i mit tilfælde er 1 dag?
Så står nu i den situation, at jeg self er bange fog at jeg er blevet gravid, da jeg har holdt en længere pause end tilladt, og ville derfor høre hvad i synes jeg skal gøre?

Svar:
Hej Fie
Det er rigtig fint at I beskytter jer med kondom, når nu du har haft uregelmæssigheder i forhold til den måde du har taget dine p-piller. For det er ganske rigtigt at du ikke kan vide dig sikker på at være beksyttet af dine p-piller hvis du kommer til at springe en dag over. Når så kondomet uheldigvis springer, bliver det hele jo noget mere usikkert.
Det er foir sent at tage en fortrydelsespille, og derfor tænker jeg du er nødsaget til at vente, og se om du får din menstruation, som du plejer . Gør du det, er du ikke gravid. Hvis din menstruation er forsinket med mere end en uge, bør du tage en graviditetstest. Enten en du selv køber, eller hos din egen læge.
Mange hilsner Julie