Holder maven ind...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg har siden 4. klasse holdt maven ind. Altså suget maven ind når jeg er sammen med nogen. Jeg går i 7. nu. Jeg er blevet meget træt af at jeg begyndte på det. Det virker så unaturligt! Men jeg synes også jeg er for tyk... Jeg er i hvert fald ikke tilfreds med mig selv. Jeg synes også jeg har for store lår. Jeg har spurgt en af mine meget gode veninder, hun ved ikke jeg holder maven ind, men jeg spurgte hende angående mine lår. Sagde jeg synes de var store. Hun gjorde store øjne og sagde at mine lår da er meget normale. Jeg samlignede mine lår med nogen andre piger i klassen, og hun er helt sikker på at mine lår er mindre end en pige, hvor jeg er fuldstændig sikker på mine lår er større... Nogen gange føler jeg mig klam, især når jeg skal sove. Jeg synes jeg kan mærke alt fedtet på min krop på en eller anden måde. Adder bader. Jeg har også haft det sådan at jeg havde lyst til at brække mig efter jeg har spist. Jeg prøvede en gang, men jeg kunne ikke ved at stikke en finger i halsen, så jeg opgav. Sådan har jeg det ikke helt mere. Men føler mig stadig for tyk. Jeg ved egentlig ikke præcist hvad mit spørgsmål er. Men er det usundt at holde maven ind? Og hvordan kan jeg finde ud af, hvor store mine lår er? Og er der en nem måde at tabe sig på? Jeg rider og har meldt mig til spinning. Hilsen en lidt usikker pige

Svar:
Kære dig
Nej, det er ikke usundt at holde maven inde, men jeg tænker at det må være meget stressende for dig at gå og tænke på hele tiden. Det er nemlig ikke så godt hvis man går og synes at man er for tyk i lang tid af gangen. Alle mennesker kan godt have perioder hvor man ikke er tilfreds med sin krop, men man er nødt til at reagere hvis det fortsætter i længere tid.
Du skriver at du rider og har meldt dig til spinning. Jeg har også redet meget, og man kan ikke have små tynde lår som rytter:-) Når man rider meget opbygger man muskler især på lårene. Men det er vigtigt at du er klar over at det er muskler og ikke fedt.
Jeg synes du skal prøve at tale med dine forældre om dine følelser over at du synes du er for tyk. Det er rigtig vigtigt at du får snakket med nogle voksne om det, for du skal ikke gå og have det sådan. Du er også meget velkommen her på Cyperhus´chat. Der sidder nogle super søde voksne som har tid og er rigtig gode at snakke med. Fra på mandag er der nye åbningstider som er: Mandag, onsdag og fredag 13 - 16, tirsdag og torsdag fra 13 - 21.
De bedste hilsner
Line