Hjælp! Mit hår bliver tyndt
brevkassespørgsmål af
Anders
19 år
Hej! Jeg er kun 19 år, men jeg begynder allerede og få tyndt hår på hovedet og jeg syns det er ret pinligt og jeg bliver hele tiden usikker, fordi jeg har det som om andre kigger på mit hår. Jeg har hat på hele tiden næsten, men jeg er den eneste i min omgangskreds der allerede har så tyndt hår. En af mine venners far har haft prøvet de der vingummier fra HairLust som er vitaminpiller, der bare smager godt. Det er de her: https://thehairlust.com/products/hair-gummies-men Mit spørgsmål er så om I har nogen andre råd der kan hjælpe? Jeg vil gerne prøve de her vingummier, for jeg har hørt de sku virke godt og jeg er ikk så glad for og sluge store piller og sådan. men jeg kunne godt bruge nogen flere gode råd. Jeg er bange for at blive skaldet inden jeg fylder 20!!! Jeg håber mega meget I kan hjælpe! !! Hilsen Anders på 19 år

Svar:
Kære Anders
Jeg kan godt forstå din bekymring, og det er fedt at du søger råd. Hårtab og usikkerhed omkring hår er et særligt følsomt emne for rigtig mange mænd, mens at kvinder i højere grad er vant til at tale om hårets op og nedture.
Jeg har kigget på det link du skriver, og umiddelbart er det en vitaminpille i vingummiform. Vitaminpillen indeholder mange af de vitaminer og mineraler som bidrager til hårets trivsel, og jeg tænker da godt at du kan give det et forsøg. For det kan godt være at din oplevelse af tyndt hår og hårtab hænger sammen med en vitaminmangel. Ofte plejer man at særligt at forbinde mangel på vitamin B med hårtab.
På den anden side har ens biologi også indflydelse på udviklingen i ens udseende, og særligt aldringsprocessen. Prøv at kigge på dine forældre - hvordan er deres hår? Det kan fortælle dig noget om hvad der kan vente dig i fremtiden.
Når det så er sagt, så er der også nogle andre ting udover vingummierne (eller nogle B-vitaminpiller fra apoteket) du kan gøre for at hjælpe dit hår på vej. Jeg har udvalgt nogle særligt gode tips fra den her artikel om håret. Du kan med fordel læse den og se om der også er andre ting som du har lyst til at prøve.
Det er vigtigt at have en sund og varieret kost af flere årsager, og det kan også hjælpe på hårets tilstand. En sund og varieret kost har samme virkning som vitaminpillerne, men det kræver en større indsats fra dig. I sidste ende har det dog også en større positiv effekt på flere dele af dit liv - ikke kun din hår.
Det er primært frugt og grønsager som indeholder mange gode vitaminer og mineraler, og her er en liste over nogle af dem som indeholder rigtig mange gode sager. Husk at tilberedelsen af dem også spiller en rolle for deres næringsindhold, og du skal generelt være skeptisk ved al forarbejdet mad (f.eks. betyder "kød" og "korn" ikke at du kan mæske dig i McDonalds mad - der er nemlig ikke særlig mange hverken vitaminer eller mineraler tilbage).
Æg
Nødder
Korn
Kød
Svampe
Avokado
Tun
Kylling
Kalkun
Champignon
Laks
Jordnødder
Citrusfrugter
Peberfrugt
Hirse
Padderokke
Når du reder dit hår, øger du blodcirkulationen i hovedbunden. Det betyder mere ilt til hårsækkene og det øger så produktionen af nye hår. Selvom du har kort hår, kan det være en god idé at anskaffe dig en hårbørste og lige give din hovedbund en kærlig omgang hver morgen eller aften. Du kan også forkæle dig selv med hovedbundsmassage, eller måske lokke nogen til det.
Pas på med for mange produkter. De fleste hårprodukter har en skadelig virkning på håret, og derfor er det bedst hvis du kan mindske eller helt undgå brugen af fx voks, gel, mousse, spray eller lignende. Hvis det nu er helt kritisk for dig, så brug en mindre potion - ikke større end din lillefinger negl.
Det var de råd jeg lige havde, og jeg håber du kan bruge et eller flere af dem.
Venlige hilsner,
Signe