Hjælp mig plz
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa. Jeg har et par spørgsmål. (1). Jeg har en pisse dejlig kæreste men hvis jeg siger til hende at hun ser godt ud eller har en sød numse. Tror hun ik på mig. Hun har selv den indstiilng til sig selv at hun er små tyk. (2) min kæreste og jeg er begyndt og kramme lidt men det er meget hurtige kram. Fx vi tager bare lige rundt om hinanden i 2 sek og så er det det. Men jeg har tænk mig i løbet af ugen gå hen og kramme hende bagfra og kysse hende. Men nu er hun ik den højeste så hvordan kan jeh kramme hende bagfra uden det bliver akavet (3). Vi har sovet sammen nogle gang og hun har fået finger nogle gange men her i går skrev hun at hun gerne vil lave mere. Men jeg ved ik hvordan jeg skal ligge op til det Hjælp mig

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt med en kæreste, som du er glad for. Det er rigtig dejligt at høre, at du gerne vil give hende komplimenter, og selvom det måske ikke virker til, at hun tager helt imod dem, så tror jeg alligevel, at det gør hende glad og betyder meget for hende. Det er desværre meget almindeligt, at piger og drenge i jeres alder er usikre på f.eks. hvordan de ser ud, men jeg tror, at det bedste du kan gøre, det er at blive ved med at fortælle hende, hvad det er at du synes godt om ved hende, og hvis du så i situationen føler, at hun ikke tror på dig, eller at hun ikke tager det til sig, så kan du eventuelt spørge hende, hvordan det kan være? Det kan være, at hvis du spørger forsigtigt og interesseret, at hun så åbner sig lidt op, og det så kan blive nemmere for dig at vise og fortælle hende, at du virkelig mener det. Alternativt kan det også være, at du måske kan fortælle hende lidt om, hvad det er, du godt kan lide ved hende som person. Det kan nogle gange være nemmere at tage til sig end komplimenter omkring ens udseende, hvis man er usikker på sig selv.
I forhold til det her med kram, så lyder det mega dejligt, også selvom det måske nogle gange er nogle hurtige kram, så er det rart at få lov at være tæt på den, man holder af. Det lyder også rigtig hyggeligt, at du gerne vil prøve at give hende et kram bagfra og give hende et kys, men jeg tænker, at det kan være en rigtig god idé at sikre dig, at hun ligesom er forberedt på det, da det ellers godt kan være lidt af en overraskelse, og det bryder nogle sig ikke om. Ellers kan du måske starte med at give hende et kram forfra, og så måske stå og holde om hende bagfra bagefter, og så give hende et kys hvis det falder dig naturligt. Det kan være et kys på kinden eller måske det føles bedre at kramme hende og så give hende et almindeligt kys bagefter. Sådan nogle situationer kan være lidt svære at planlægge, og derfor tror jeg tit, at den bedste måde at undgå, at det bliver akavet på, det er at gøre det, som i situationen føles rigtigt og føles naturligt for både dig og din kæreste.
Det sidste du skriver, det handler om lidt mere intimt dig og din kæreste imellem, at hun gerne vil prøve at lave lidt mere, og det er også meget naturligt, at det udvikler sig, hvad man har lyst til, og hvad man har det godt med. Hvis du også har det godt med at prøve at lave lidt mere end at give finger til din kæreste, så tænker jeg igen, at det bedste det er at prøve sig lidt frem stille og roligt og finde ud af, hvad I godt kan lide. Det er tit ikke så vigtigt præcis hvad, man gør, for det man foretrækker og nyder mest er meget forskelligt fra person til person. I forhold til hvordan du skal lægge op til det, så tænker jeg, at der er flere måder. Du kan måske vise din kæreste, at du også er klar på mere ved simpelthen at spørge hende om det er okay, hvis du prøver at gøre noget andet end at give finger, eller du kan måske spørge hende, om det er noget specifikt, hun selv har haft i tankerne. Igen, så er sådan nogle intime situationer ofte svære at planlægge, og jeg tror, at for at gøre det rart og naturligt, så handler det om at være i nuet, og som allerede nævnt simpelthen følge jeres mavefornemmelse og gøre det, som i situationen føles som det rigtige.
Jeg vil dog gerne lige knytte en kommentar til, hvis I vælger at begynde at have f.eks. oralsex eller penetrationssex, og det er, at det er vigtigt at beskytte sig mod både sexsygdomme og graviditet. Nu ved jeg ikke, om det er din første gang eller din kærestes første gang, men generelt så er det bare en rigtig god idé at beskytte sig, da man f.eks. ikke altid udviser symptomer på en sexsygdom. Hormonbeskyttelse som f.eks. p-piller kan beskytte mod graviditet, men kun kondom beskytter mod både graviditet og sexsygdomme. Der er nogle, som godt kan synes, at det her med kondom er lidt akavet og måske ikke lige så sexet, og det er måske rigtig nok, men så kan det være en idé at huske på, at det måske er bedre med et minuts akavethed end efterfølgende at skulle døje med en sexsygdom, som også nogle gange kan have nogle virkelig frustrerende og ubehagelige følgevirkninger. Et akavet øjeblik eller to når man er sammen på en intim måde er også helt almindeligt, og er oftest bare små situationer, som man smiler over, og så er man videre igen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det kan hjælpe dig lidt på vej!
De bedste hilsner fra Amanda