Hjælp til udskrivning
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg er en pige på 17 som gerne vil udskrive mig selv fra psykiatrisk. Jeg har siddet fast i den samme onde cirkel i lang tid nu og føler ikke nogen form for hjælp fra mine behandlere. Derimod er jeg lige begyndt på en special skole som virkelig hjælper mig med at komme i den rigtige retning, men de kan ikke sætte nogen rigtig behandling i gang fordi jeg teknisk set stadig bliver behandlet af psykiatrisk. Mit forhold til mine forældre er lidt kompliceret og jeg vil ikke gå i dybden med det, men kort sagt så vil mine forældre gerne fortsætte den 'offentlige' behandlingsform. Det vil jeg ikke, jeg føler faktisk at jeg får det værre på ambulant psykiatrisk og vil meget gerne vide hvordan jeg kan udskrive mig selv. Jeg er træt af at være syg og jeg vil gerne have det bedre, det får jeg bare ikke der hvor jeg er nu. På forhånd tak M.v.h en håbefuld teenager

Svar:
Kære du,
Jeg kan høre at du er ked af den behandlingsform du modtager på psykiatrisk afdeling nu, du føler ikke at det har nogen positiv effekt på dig. Samtidig mærker du en positiv forskel efter at være startet på din nye skole, og du vil meget gerne kunne modtage den behandling de kan tilbyde dig. Jeg synes det er en flot erkendelse og gode tanker du gør dig omkring din situation. Det er nemlig ikke altid at en bestemt behandlingsform virker, og har man været i gennem et længere forløb uden at se og mærke en forskel, så kan det være fornuftigt at prøve noget andet. Du skriver at det er ambulant behandling du modtager på psykiatrisk - det lyder derfor ikke som om du er tvunget til noget, og dermed vil jeg mene at du er i din fulde ret til at sige nej tak til behandlingen. Du kan simplethen vælge ikke at møde op. Jeg tænker dog at det kunne være en rigtig god idé at tale med dem på psykiatrisk om, hvordan du har det, at du ikke føler nogen effekt og at du faktisk rigtig gerne vil prøve den behandling din nye skole kan tilbyde dig. Vær åben omkring det. Snak også gerne med dem om at det er lidt svært ift. dine forældre, der gerne vil forstsætte behandlingen på psykiatrisk. Derudover kan det være en god ide at snakke med lærerne på din nye skole også - de kan også hjælpe dig ift. at tale med dine forældre om den behandling de kan tilbyde. Måske kan dette hjælpe dine forældre til at se flere muligheder for behandling. Det er i hvert fald nogle råd du kan tage med dig og som jeg håber du vil overveje inden du vælger selv at afbryde behandlingen på psykiatrisk.
Jeg ønsker dig alt det bedste herfra, og jeg håber du ender med den behandlingsform dig gør det bedste for dig.
De bedste hilsener
Charlotte