Hjælp til at holde vægten?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Jeg skriver herind fordi jeg er ved at blive lidt desperat... Jeg har anoreksi, og skal derfor følge en kostplan. Men jeg bliver ved med at tage på, til trods for, at jeg stadig lever på minimumskost. Altså 1800-2000 kalorier. Jeg ved godt, at det er hvad man normalt skal have, men jeg træner også 2-3 timer om dagen, da jeg har meget svært ved ta slippe overmotioneringen. Derfor undrer det mig også, at jeg tager på, og ikke holder vægten? Kan det tænkes, at fordi min krop nu får næring som kalk og proteiner, at det er muskler jeg har taget på?
Jeg har aldrig rigtig været undervægtig, men havde tabt mig 14-15 kilo da jeg vejede mindst, hvilket var 49 kilo. Nu vejer jeg ca. 52 og har fået at vide, at det er miin mindstevægt hvis jeg skal være normalvægtig. Jeg er 162 høj. Derfor har jeg fået lov til at holde denne vægt, så længe jeg ikke taber mig. Men jeg tager bare på, selvom alt hvad jeg spiser er sundt? Jeg ville blive rigtig glad hvis du måske kunne give mig en forklaring på, hvorfor min krop reagerer som den gør, og måske kunne du give mig nogle råd til hvordan jeg holder min nuværende vægt, uden at svinge mere end 1 kilo til hver side, hvilket vel er det normale.
Jeg går ikke hos nogen diætist endnu, da det åbenbart er utroligt svært, at finde en der tør tage en anorektiker som patient. Men jeg følger en kostplan, som skulle være lavet sådan, at hvis man er normalvægtig, så tager man ikke på. Men jeg gør? Min læge har sagt at mit stofskifte er blevet normalt, så det hele er lidt af en gåde for mig. Håber du kan hjælpe. Det skal også lige siges, at jeg meget gerne vil være rask, så jeg er ikke ude efter måder at tabe mig på. Men så længe min vægt stiger, kan mit hoved ikke følge med, og jeg vil rigtig gerne holde den her vægt, som jeg har fået lov til. For jeg føler mig egentlig meget godt tilpas lige nu. Kærlig hilsen pigen på 18

Svar:
Kære pige 18 år.
Tak for din henvendelse.
Det lyder til at du igennem en længere periode af dit liv har haft meget fokus på din vægt. Og det lyder også til at du har flyttet dig i den proces, så du nu har det bedre med dig selv indeni.
For mig at se er det nemlig her, du skal have mere fokus. Dit indvendige liv. Dine følelser og din oplevelse af hvordan du kan håndtere livet med alle de uforusigelige situationer, der opstår i et levende liv.
Når vægten og kroppen bliver et omdrejningspunkt som det vigtigste i livet, er der så meget andet som slet ikke kommer til at fylde. Jeg ved at godt at det er en lang proces at komme ud af en anorektisk livsmåde, og jeg tænker at du er godt på vej.
Så lidt efter lidt kan du forhåbentlig få kontakt med dine følelser, dine fremtidsdrømme og begynde at forestille dig, hvordan du kan bruge dig selv i dit fremtidige virke - med alle dine unikke talenter. Hvordan udtrykker du mon din kreativitet? Jo mere du kan give dig selv lov til at synge, danse, male og have det sjovt, jo mere vil du flytte fokus fra mad og vægt.
Når jeg skal forsøge at forklare hvorfor du tager mere på, end det forventede med det du spiser, kan jeg forklare det på 2 måder :
1. Din krop har i lang tid været i en slags chok tilstand, fordi den kun har fået minimalt at spise. Dvs. den "stiller alt i bero" og afventer bedre tider. Når du så begynder at spise mere igen begynder kroppen at mærke alle dens behov og forsyner sig, så den får fyldt de tomme depoter op
2. Når du motionere så meget, så bruger du meget energi til at opbygge muskelmasse og muskler vejer jo mere end fedt. Så det kan være en anden forklaring.
Jeg håber at du kan finde støtte fra en voksen, til at gå videre i din proces med at mærke livet - på alle måder.
Dbh Else Marie