Hjælp mig tak
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Jeg er en pige på 15 år, snart 16. Jeg bor i plejefamilie. og jeg vil gerne spørge dig om noget. Jeg går på kostskole til hverdag og har det fint med det. Har en masse venner. Har en dejlig kæreste hjemme, hvor jeg bor med min plejefamilie. Jeg har ikke nogen kontakt til mine forældre eller min storebror. Men jeg vil lige sige, at jeg føler ikke, at jeg lever mit liv. Jeg føler ikke, jeg må tage ud til vennerne, uden de skal være med, eller venner skal med hjem til mig. Jeg har lavet nogle dumme fejl før, men jeg har fået en chance mere. Men jeg må ikke tage i byen og drikke. Jeg må ikke alle de ting, en normal 15-16-årig laver. Jeg tør ikke at sige noget til dem, fordi de beskytter mig jo bare. Men jeg vil gerne ud og leve livet. Kan du hjælpe mig? Hilsen Milla

Svar:
Hej Milla
Du lyder til at være en fornuftig pige - du kan se, at dine plejeforældre prøver at beskytte dig, og du ved, at du selv har begået fejl tidligere - det er flot selv at kunne se det.
Jeg synes, det er svært at give dig et godt råd i forbindelse med at "leve livet". Jeg kan godt forstå, at du synes, det er træls og kedeligt at blive behandlet som en, der er yngre, end du er, men det lyder også til, at der er en grund til, at dine plejeforældre gør, som de gør.
Det bedste ville være, hvis du selv kan sætte dig ned og snakke stille og roligt med dem og fortælle de tanker, du gør dig, og vise dem, at du faktisk forstår, hvorfor de gør, som de gør. Det viser jo netop, at du er blevet mere moden og ved, at du ikke skal lave samme fejl, som du måske tidligere har gjort, og så kan det være, at dine plejeforældre kan stole mere på dig og give dig lidt mere frihed.
Jeg vil dog også sige, at du kun er 15 år - og at tage i byen og drikke jo faktisk ikke er lovligt, før du er 18 år! Men derfor ville det selvfølgelig være dejligt, hvis du kan lave en aftale med dine plejeforældre om, at du f.eks. når du bliver 16 år, må tage med til private fester eller "hal-fester" for unge eller lignende under ordentlige forhold. Men jeg synes ikke, at du som 15-årig skal tage i byen og drikke - det er alt for tidligt.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Mange hilsner Camilla