Hjælp mig

brevkassespørgsmål

Hjælp mig

brevkassespørgsmål af
Ensom 12 årig dreng
12 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hjælp jeg føler mig ensom og jeg er

Næsten sikker på hader mig hvad skal jeg gøre

Svar:

Kære dig.

Mange tak for dit brev. Det lyder rigtig svært, at du føler dig ensom. Det er altid hårdt at føle sig ensom, eller at føle, at der ikke rigtig er nogen, der har lyst til at bruge tid sammen med en.

Du spørger, hvad du skal gøre. Så jeg vil komme med et par råd til, hvad du blandt andet kan prøve at gøre, for at få nogle mennesker ind i dit liv. At tage kontakt til andre som man ikke kender, kan virke som et stort bjerg at skulle bestige og kan virke skræmmende, og det er helt almindeligt at have det sådan.

Du kan prøve at finde nogle andre, der har nogle af de samme interesser som dig. Det kan ofte være nemmere at møde mennesker, når man har et eller man kan være sammen om. Det kan for eksempel være en fælles sag, et fælles projekt eller nogle begivenheder. Hvis man har et eller andet at være fælles om, behøver det ikke altid handle om en selv. Der er mange forskellige muligheder. Det kan være en sport du godt kan lide, en hobby du har eller noget helt tredje. Det kan være en måde at møde nogle nye mennesker på, som du har et eller andet til fælles med, og som derfor kan være det I starter med at snakke om og går op i.

Du kan også prøve at opsøge nogle steder, hvor du kan mødes med andre mennesker. Det kan være at der er nogle klubhuse eller foreninger i den by du bor i. Der er mange steder, hvor du kan engagere dig og samtidig møde nogle mennesker.

Du kan også snakke med nogen og fortælle hvordan du har det. For det meste kan det være en hjælp i sig selv, at få sagt tingene højt og få luftet sine tanker. Det er bedre end at gå rundt med dine tanker helt alene. Det kan være at du har en lærer på din skole som du har det godt med og kan fortælle det til, eller en fra din familie, som du har lyst til at snakke med og dele dine tanker med. De vil helt sikkert støtte dig og hjælpe dig, og måske har de endda nogle konkrete forslag til, hvad du kan gøre.

Det kan også være meget rart at huske på, at vi allesammen er forskellige, og derfor har vi også allesammen forskellige behov for at være sociale. Nogle mennesker har det bedst med hele tiden at være omringet af andre, og har et stort behov for at være sociale. Mens andre har det bedst med at bruge meget tid alene, og have en aftale en gang imellem, eller være sammen med en enkelt eller to gode venner af gangen. Sådan er vi så forskellige, og der er ikke noget der er mere rigtigt eller forkert end noget andet. Det vigtigste er bare, at man selv gør det, som man har det bedst med og trives bedst i.

Hvis du føler dig ensom i hverdagen kan du også tage kontakt til Ventilen, som er et tilbud til børn og unge som føler sig ensomme. Ventilen har mødesteder spredt ud over hele landet. Du er også altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat, hvor du kan snakke helt anonymt med en af vores rådgivere.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.

De bedste hilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål