Hjælp?!? Hvad er det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hejsa. Jeg skriver fordi jeg nok er lidt dårlig til at opsøge læge fordi jeg til tider ikke føler mig hørt. Jeg har til aften oplevet en voldsom kløe i skeden. Kort tid så voldsom at jeg ikke kunne lade være med at klø. Det gav lidt fornemmelsen af, at ramme det helt rigtige sted ved et myggestik. Kort efter jeg havde kløet svulmede min venstre indre kønslæbe utrolig meget op. Jeg har i forvejen lidt store ydrekønslæber men dette resulterede i, at man kunne se den ene indre kønslæbe selvom jeg gik. Derudover nev det ved gang grundet hævelsen. Jeg prøvede at mærke på den fordi det også var lidt ømt og den var meget hård og helt udspilet. Jeg har én enkelt gang for laaaang tid oplevet det samme med hævede kønslæbe. Derudover har jeg til tider en smule kløe (ikke meget). Ved ikke om det hører sammen men har også opdaget en hvid plet/plamage mellem de 2 kønslæber på højre side. Dette er jeg dog på ingen måde klar over om jeg altid har haft. Hvis viden om hvad det er, kan det så smitte? Og hvis ja, hvor meget?

Svar:
Kære dig
Tak fordi du skriver herind. Det viser at du godt ved at du er nødt til at gøre noget ved det du oplever, og jeg håber at mit svar kan støtte dig i at kontakte lægen. For det er nemlig det der skal til her. Jeg kan godt forstå at du ikke har særlig meget lyst til at kontakte lægen, når du ikke føler dig hørt. Det er rigtig ærgerligt at det er sådan en oplevelse du har haft, for det er virkelig vigtigt at man kontakter sin læge og får den rette behandling så hurtigt som muligt, for at undgå at en eventuel sygdom bliver værre.
I den forbindelse er der et par ting du kan gøre for at gøre dit besøg ved lægen mere rart. Det første er at du kan forberede dig. Skriv ned hvad du oplever, så du kan være præcis i din beskrivelse når du sidder inde ved lægen. Desværre er det sådan at lægen ikke får særlig lang tid til hver patient, og nogle gange kan det betyde at de har lidt for travlt. Derfor kan det hjælpe både dig og din læge hvis du har skrevet de symptomer ned som du oplever. Det kan f.eks. være: Voldsom kløe på ydre kønslæber, hævelse af ydre kønslæber så den er udspilet og hård, ømhed på kønslæberne og en hvid plemage mellem kønslæberne. Du kan nævne symptomerne allerede i telefonen når du bestiller tid, så har lægen allerede fået besked om hvad det handler om, når du kommer. Lægen vil højst sandsynligt også lave en fysisk undersøgelse på dig for at finde ud af hvad der er galt.
Den anden ting du kan gøre, er at overveje om du skal skifte læge. Hvis du har så dårlige erfaringer med din nuværende læge, at du slet ikke har lyst til at besøge ham/hende, så husk at du har frit lægevalg. Det vil sige at du gerne må vælge dig en ny læge et sted. Du skal simpelthen bare ringe derhen og høre om de tager flere patienter ind, fordi du gerne vil skifte lægehus. Du behøver ikke selv at sige noget til din gamle læge. Det kan også være at der er flere læger i det lægehus du er tilknyttet nu, og så kan du bede om at komme ind til en anden.
Jeg håber det giver mening for dig, og at det giver dig mod på at kontakte din læge. Jeg synes i hvert fald at du har vist mod og styrke ved at skrive herind!
Rigtig god bedring.
Venlige hilsner,
Signe