Hjælp
brevkassespørgsmål af
Anna
13 år
Hej alle har brug for hjælp i min klasse har jeg en fantastisk ven som er rigtig sød ( dreng ) ham og jeg er tit sammen han ( han er 14 ) spurte mig om jeg hade en kærste jeg svarede nej for har ikke han sage ja og han ville have sin første gang ( den aden var også klar ) han spurt om vi skulle prøve så han viste hvordan det var sage ja for er en god ven og var enlig lige glad han berøvede lidt af vært da vi var færdige så spurte jeg om jeg enligt måtte se pigen han svarede hurtigt nej som om han skjulte nogen eller noget spurte om han så ville give mig hindes snap han sage hun har ikke snap spurte hvor gammel hun var han sage hurtigt han skulle hjem det er en dag siden og han inoraer mig i skolen hvad skal jeg gøre og har jeg virkelig haft min første gang kan man sige det ikke tæller??? Kh Anna 13 år

Svar:
Kære Anna
Som jeg forstår dit spørgsmål, lyder det som om, at du har haft sex med en af dine rigtigt gode venner, som fortalte dig, at han havde en kæreste. For mig lyder det også som om, at du efterfølgende så har fundet ud af, at han faktisk slet ikke havde en kæreste, og at han nu ignorerer dig. Jeg håber, at det er rigtigt forstået - ellers må du bære over med mig.
Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig vred, forvirret, såret eller ked af det efter den episode. Du var sammen med en dreng, fordi du gerne ville være en god ven overfor ham. Og så har det efterfølgende vist sig, at han slet ikke var en særligt god ven overfor dig, fordi han måske løj og nu ignorerer dig. Det, kan jeg forestille mig, er en meget ubehagelig situation at stå i for dig. Og jeg kan også godt forstå dig, hvis du mest af alt har lyst til at glemme den. Det er faktisk helt okay at ville glemme sin første gang, når det var en dårlig oplevelse. Men det er også vigtigt for mig at fortælle dig, at du helt sikkert ikke er den eneste, som har haft en dårlig oplevelse med din første gang. Og blot fordi man har haft en dårlig første gang, betyder det ikke, at alle de næste mange gange eller de andre drenge vil være sådan.
Du kan naturligvis ikke gøre det om, som er sket. Og jeg kan også godt forstå, hvis du synes, at det er stort, at du har haft din første gang. Men måske kan det være rart for dig, hvis du ikke lader det få så stor betydning, som det har lige nu. Der er mange, som synes, at deres første gang er noget stort, mens de er unge. Men jeg tror også, at der er mange voksne, som slet ikke tænker tilbage på deres første gang, eller som måske helt har glemt den, fordi det faktisk ikke har særligt stor betydning på længere sigt. For prøv at tænke på, hvor mange gange mennesker når at have sex i deres liv. Så betyder den ene gang måske ikke helt så meget i det store regnskab?
Når jeg læser det, du skriver, kan jeg ikke lade være med at tænke på alle de forskellige grunde, der kan være til, at han ignorerer dig. Mennesker kan ikke læse tanker, så derfor kan det være svært at finde ud af, hvad der foregår i hovedet på andre. En mulighed kan være, at han skammer sig over, at han har løjet overfor dig? En anden mulighed kan være, at han kun var ude efter sex? En tredje mulighed kan være, at han ikke ved, hvordan jeres venskab skal være fremadrettet, og han derfor trækker sig? For mange mennesker kan det at have sex med en ven gøre venskabet kompliceret. For er man så forelskede? Skal man være kærester? Eller vil man helst bare "gå tilbage" til sådan, som det var? Det kan være nogle af de tanker, som han går med, og som kan være grund til, at han ignorerer dig. Selvom det stadig kan føles enormt ubehageligt at blive ignoreret, kan det at vide, at der kan være andre forklaringer, end blot den man selv lige tænkte, være beroligende og rart. Det kan være, at du skal prøve at snakke med ham for at få klar besked om, hvad han tænker?
Jeg synes også, at du skal prøve vores SMS-rådgivning, hvis du har mod på det og føler, at du har brug for at skrive mere med en. Der er nogle ting i det, du skriver, som jeg godt kunne være nysgerrig på og have lyst til at spørge ind til for bedre at forstå dig - og det kan jeg bedre i SMS-rådgivningen. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at det er mig, du kommer til at skrive med, men jeg tror, det vil være rart for dig at kunne skrive med en af os på SMS i stedet. I SMS-rådgivningen kan vi bedre svare på forskellige spørgsmål på én gang og stille spørgsmål til dig, som kan hjælpe os til at forstå din situation bedre. Så kan vi også bedre hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre. Telenfonnummeret til SMS-rådgivningen er 25 80 60 60.
De bedste hilsner
Marie