Hjælp
brevkassespørgsmål af
Simone
11 år
Jeg er lidt ung men.........jeg vil gerne prøve at have lidt sammen med en anden. Mine forældre kender ikke til min trang til at nusse lidt der nede men jeg stikker ikke noget op i. Så jeg har det lidt dårligt med det. Alså jeg ville spørge om det er normalt at have det sonden? Jeg ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre med mig selv?

Svar:
Kære Simone
Du skal vide at det du oplever er fuldstændig naturligt og helt normalt. Når man kommer i puberteten, begynder kroppen at udvikle sig, og samtidig er det helt naturligt at blive nysgerrig på sin seksualitet og på sex. Der er ikke noget galt med at nusse eller onanere. Det er altså helt okay.
Hvordan man nusser er meget forskelligt, for det er forskelligt hvad mennesker synes, der føles rart. Nogle prøver at stikke en finger op, for at mærke hvordan det føles, men det er ikke noget man behøver, og det er i hvert fald ikke noget man skal gøre før man føler sig klar til det. Nogle prøver også at stikke andre ting op, men det er måske en god idé at prøve med en finger først, og se om det føles rart, når du en gang føler dig klar til at prøve det.
Det her med at have lyst til at prøve noget med en anden er også en helt almindeligt følelse. Det er faktisk noget som rigtig mange på din alder har lyst til. De fleste venter dog til de er lidt ældre. Der kan nemlig godt være forskel på at have lysten til at være sammen med nogen, og så til at prøve det af i virkeligheden. Før man kaster sig ud i at være sammen med en anden, kan det være en rigtig god idé at lære sig selv rigtig godt at kende. At være sammen med en anden kan være rigtig dejligt, men det kan også være lidt svært, fordi man kan føle sig meget følsom og sårbar når man skal være intim sammen med en anden. Derfor kan det være en god idé at vente til man er lidt ældre. Så kender man sig selv og sine grænser endnu bedre, og så kan det være nemmere at passe på sig selv, så det bliver en god oplevelse, når man prøver at være sammen med en anden.
Gode hilsner Maya