hjælp

brevkassespørgsmål

hjælp

brevkassespørgsmål af
Emilie
18 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej

Jeg  har i 6 år haft OCD og skal snart til læge og er bange for at skulle have lavet en underlivsundersøgelse da jeg ved at min læge ikke bruger engangs gummihandsker og er bange for at ende med at blive rigtig syg og måske ende med at dø...... og ved virkelig ikke hvad jeg skal gære

Svar:

Kære Emilie

Jeg kan godt forstå, at du er bange for den her undersøgelse, hvis din OCD meget fokuserer på f.eks. at være bange for bakterier eller blive smittet og lignende. Jeg kan fortælle dig, at når læger ikke bruger engangsgummihandsker, så er det fordi, at det ikke er nødvendigt. Handsker bliver så vidt jeg forstår, mest af alt brugt, hvis man skal undersøge noget smitsomt, som lægen altså kan få, hvis de ikke har handsker på, eller lignende. Langt de fleste opgaver en læge har kræver derfor ikke handsker, og i stedet så sørger lægen for at have rigtig god håndhygiejne, og det er jeg sikker på, at din læge også gør. Det vil sige at vaske hænder hele tiden samt at bruge sprit lige inden, man f.eks. skal lave en undersøgelse. Hvis du er rigtig nervøs for det, så kan du måske prøve at fortælle din læge det inden undersøgelsen, og så kan I få en lille snak om det, så du føler dig mere rolig?

Du fortæller, at du har haft OCD i seks år, og jeg ved ikke, om du har snakket med en psykolog omkring det, men hvis ikke, så håber jeg, at det er okay, at jeg kommer med et lille tip, som kan hjælpe nogle gange, når man er rigtig bange for noget, ligesom at du er bange for at blive syg og dø. Fordi når man har OCD eller andre angstformer, så sker der det, at angsten går ind og driller vores tanker. Angsten fortæller os f.eks. ofte, at de ting vi er bange for, er meget mere sandsynlige, end de i virkeligheden er, eller at konsekvensen er meget værre, end den i virkeligheden er. Det man så nogle gange kan gøre for at blive mindre bange, det er at prøve at udfordre de her tanker lidt ved at stille sig selv spørgsmål. Så kan man ligesom prøve at finde ud af, om ens tanker er realistiske, eller om det mere er angsten, som driller. Det kræver lidt øvelse, men jeg tænker, at det kan være et forsøg værd, hvis du kunne have lyst til det. Nogle af de spørgsmål, som jeg tænker, du måske kunne stille dig selv kunne f.eks. være, hvor mange mennesker har fået en underlivsundersøgelse? Kender du nogen? Er de blevet syge? Hvor tit hører man, at nogen er døde af en underlivsundersøgelse i Danmark? Hvad kunne ellers ske end, at du blev syg? Kunne det være, at der ikke skete noget?

Det var lidt forslag, men der er garanteret mange flere. Du kan bruge det, hvis du har lyst, og hvis det giver mening for dig, men uanset så håber jeg, at mit svar har kunnet give dig lidt ro i maven omkring den her undersøgelse. Alle undersøgelser ved lægen også underlivsundersøgelser er rigtig vigtige at få lavet, så jeg håber, at du kommer godt igennem det!

De bedste hilsner og store juleknus

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål