Hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hey jeg er en dreng på 13 og jeg har gjort noget jeg virkelig skammer mig over da jeg hvad ca 8 år hvar der en pige som jeg syndes hvar pæn men så sporte jeg om jeg måtte slikke men hun sage nej men jeg blev ved med at spørger og til sidst sage hun ja men nu skammer jeg mig virkelig over det og jeg hved godt det hvad forkert og hved også godt at det hvar en tidlig alder at gøre det på men please hjælp

Svar:
Hej med dig
Ud fra det du fortæller, lyder det som om du har dårlig samvittighed over, at du dengang du var 8 år pressede en pige til at sige ja til, at du slikkede hende. Jeg kan godt forstå at det er svært at stå alene med noget, som man allerede har gjort, og som man derfor ikke kan gøre om, selvom man nu ved at det er forkert.
At skamme sig er en rigtig træls følelse. Men selvom det føles rigtig træls, kan det godt betyde noget godt. Når man skammer sig over noget forkert, man har gjort over for nogen, betyder det, at man godt ved, hvad der er rigtigt og forkert, og at man ikke kan lide at gøre nogen ondt. Man kan selvfølgelig ikke lave noget om som man har gjort, men det er enormt modigt at indrømme at noget, man har gjort, var forkert, og man ikke kunne kunne tænke sig at gøre det igen.
Nu ved jeg ikke, om du stadig har kontakt med den pige det skete med. Hvis du ved hvordan du kan komme i kontakt med hende, kunne det være en idé at prøve at snakke med hende om det. Så kan prøve at få sagt til hende, at du har det dårligt over at have presset hende til noget, hun egentlig sagde nej til, og måske kan du få sagt undskyld til hende. Så får du måske mulighed for at høre hendes version af historien også, som kan være en hjælp for både dig og for hende. Måske har hun også gået og tænkt på det og vil blive lettet over at høre, at du ikke synes det var fedt gjort at presse hende, og at det ikke er noget, der var hendes skyld. Eller måske husker hun det ikke som en så slem oplevelse. Uanset vil du forhåbenligt kunne finde ud af hvordan hun har det, og få en chance for at vise hende, at du gerne vil anerkende hendes oplevelse af det, der skete.
Hvis du ikke ved hvordan du får kontakt med hende, er det selvfølgelig ikke til at snakke med hende om det. Men måske du uanset hvad kunne have brug for at snakke med nogen om det? En rigtig god ven, du føler du kan stole på? Eller en voksen, du er tryg ved? Det lyder på dig, som om du står lidt alene med det, og at det påvirker dig meget. Selvom det kan føles grænseoverskridende at fortælle om noget, man skammer sig over, så kan det virke som en stor lettelse at få det sagt. Og det er som sagt enormt modigt og sympatisk at stå ved, at man have gjort noget forkert, men at man skammer sig over det, og ikke vil gøre det igen.
Venlig hilsen
Agnete