Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym 13 år
13 år

Det er fordi st mig og min plejemor skændtes vær dag, og jeg føler bare at vær gang jeg siger bare et eller andet så er hun sur. Jeg kan mærke på min plejefar at han og syndes det samme han siger det ikke. Jeg er ked af det at vi skændtes om små ting fx her forleden skulle jeg vise min plejemor noget tøj men hun gad ikke komme ned hun ville heler se tv og det syntes jeg er unormalt af en slags mor at gøre. Hun er heller aldrig sure på henden rigtig børn. Så hvad skal jeg gøre for at vi ikke skændtes mere.

Svar:

Kære du

Jeg kan godt forstå du er ked af, at I skændes hver dag. Det er virkelig ikke rart.

Jeg vil egentlig gerne starte med at sige, at det her med at skændes med sine forældre, eller plejeforældre faktisk er meget almindeligt, når man er 13 år. For når man er 13 år, begynder man lige så stille at blive mere selvstændig, og tænke anderledes om sig selv og omverdenen. Derfor kan man ret ofte blive uenig med voksne, og så kan der let opstå konflikt og skænderi.

Selv om det måske er almindeligt, er det stadig hårdt og svært at skændes så ofte. Men jeg tænker det er vigtigt for dig at vide, at det faktisk er en meget almindelig del af ungdomslivet. Lige meget om man bor hos sine egne forældre, eller hos plejeforældre.

Det er hårdt at skændes, og det kan jeg godt forstå du gerne vil ændre på. Jeg tænker at en god start er at fortælle dine plejeforældre, at du faktisk gerne vil have det skal være anderledes. At du er ked af at skændes så meget, og at du gerne vil gøre noget for at det kan ændre sig.
Dine plejeforældre, skal helt sikkert også ændre nogle ting, men når man skal løse en konflikt, kan det være en rigtig god idé at starte ud med at fortælle at man ønsker en ændring, og samtidig fortælle at man selv er parat til at gøre noget for det.

Hvis I skændes hver dag, kan det måske være svært at finde et godt tidspunkt, at starte sådan en snak? Hvad med at skrive et brev til dem. Du kunne skrive, at du gerne ville skændes mindre. At du ønsker I skal snakke om det, og måske også skrive noget om hvad du ønsker, og håber, for jeres fælles fremtid.
Når først man skændes så meget som I gør, kan det være svært at finde overskud og "en pause" i uenighederne, til at se andet end konflikt.
Jeg tænker at et brev kunne være sådan en pause. Hvor du lige får fortalt dine plejeforældre, at du har håb for et bedre forhold, og mindre skænderi. Hvis de får mulighed for at se lidt af dine tanker, bliver det måske også lettere for dem at se igennem jeres konflikter. Og hvis I først er mere åbne overfor hinanden, kan det også blive lettere at finde nogle gode løsninger.

Du kan jo lige tænke over om et brev var en mulighed for dig. Hvis du har brug for idéer til hvad du kunne skrive, kan du overveje at kigge forbi vores chat, og snakke med en af vores rådgivere. Sammen kunne I måske finde nogle gode ting at skrive? Det kan også være at et brev, ikke virker som den rigtige løsning for dig? Så kan rådgiveren og dig, måske også snakke om andre muligheder.

Venligst
Elisa

Elisas billede
Elisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål