Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Mig og min kæreste har haft “sex” og jeg kom ikke inde i hende jeg kom hverken for eller efter kan hun blive gravid af det har hørt man ik kan men vil gerne være sikker

Svar:

Hej Du

Jeg kan godt forstå du er nervøs.

Risikoen for at din kæreste kan være blevet gravid er meget meget lille, hvis du ikke havde udløsning mens du var oppe i hende.

Når man har sex, kommer der under selve sexen en lille smule præsperm, som har til formål at gøre skeden våd, så det hele glider lidt lettere. Hvis man har haft udløsning før man har sex, kan der godt være lidt sædceller tilbage i præspermen, som så kommer op i pigen, selv om man faktisk ikke kan mærke at man kommer.

Risikoen er meget meget lille, men den er der, og derfor er det også bare vigtigt at man ALTID bruger kondom, eller en anden form for beskyttelse.

I første omgang kan I jo vente og se, om din kæreste får sin menstruation, som hun plejer. Hvis hun ikke gør, må I købe en test, eller tage til læge og få det tjekket.

Og så tænker jeg det vil være en god ide at få styr på noget beskyttelse, så I ikke skal gå og være nervøse, hver gang I har været sammen. P-piller, kondom eller noget helt andet.

Mange hilsner Lasse

Lasses billede
Lasse fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål