Hjælp
brevkassespørgsmål af
Alicia
12 år
Mig & min pleje lillebror er kommet i pleje de virklig søde og gir omsorg og kærlighed min lillebror på 9 er ked af det og græder meget i løbet af en dag og sætter sig i hjørner hvis min plejefar tager ham op holder han om ham rigtigt meget så heg ikke i tivl om han os er glade for dem men jeg kan ikke få ham til at blive glad selvom vi haft voldig forældre og vi har mærker vil jeg virklig ha han føler sig tryk min lillebror skal os ha det godt men han reager så volsom og når vi skal spise aftensmad så vil han gerne snakke så han glad og pjatter

Svar:
Kære du
Det er godt at høre, at du gerne vil din pleje lillebror det bedste, og at I er kommet i en god pleje.
Der er stor forskel på hvordan mennesker reagerer i forskellige situationer. Selvom det selvfølgelig er ubehageligt, at din lillebror er ked af det og græder, er det ikke en unormal måde at reagere på, når man kommer i en plejefamilie. Det kan tage lang tid at blive tryg, hvis man kommer fra en voldelig familie. Jeg tænker det er en rigtig god start, at din lillebror virker glad for din plejefar og for jer, og at han kan pjatte ved aftensmaden. Det skal nok hjælpe, så han med tiden kommer til at blive gladere.
Jeg vil råde dig til at snakke med dine plejeforældre omkring, hvad du tænker. De vil kunne hjælpe med at forklare hvad der sker, og så kan du måske hjælpe dem med sikre, at din lillebror får det bedre.
Du og din plejebror er altid velkomne til at skrive her, besøge vores 1-1 chat eller gruppechatten, hvis I har lyst til det.
Venligst
Luna