hjæællp mig med den her pige
brevkassespørgsmål af
jens
16 år
hej der er den her pige jeg vildt godt kan lide men jeg aner ikke om hun kan lide mig jeg har kendt hende i lang tid og vi har gået i klasse sammen i 3 år men her for 3 måneder siden skulle vi til at tage en uddanelse og gik hver til sit vi har også altid været gode venner og har også en ide om at hun kan lide mig men jeg ture ikke tage chancen og spørge hende og jeg aner heller ikke hvordan jeg skal gøre det her forleden var vi også til fest sammen og det var den aften jeg havde planer om at spørge hende men jeg fik aldrig gjort det op til festen havde hun skrevet meget til mig og det var hver dag men efter festen skrev hun ikke til mig igen indtil idag hvor hun skrev til mig igen jeg fatter ikke helt det der med piger skal bruge noge gode råd til hvordan jeg hved om hun er intereseret og om at hun skriver til mig igen kan være et tegn men jeg føler vores samtaler handler meget om at hun har det hårdt og at den nye skole er svær hun får for mange lektier for og jeg gør mit bedste for at motivere hende og det virker os for det meste men hun spørge aldrig ind til mig betyder det hun ikke kan lide mig?? i hvert fald så vil jeg godt have noge gode råd tak på forhånd

Svar:
Hej Jens,
Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg kan godt forstå, du kan have brug for at få vendt dine tanker omkring det.
Jeg kan godt forstå, at det var svært for dig at tage chancen og spørge hende, for på den måde man stiller sig selv lidt sårbar i sådan en situation.
Det kan være svært at sige, hvornår en person er interesseret. Du skriver, at hun har skrevet meget til dig, og det tænker jeg godt kan være et tegn på, at hun viser interesse for dig. At vise interesse og at kunne lide er ikke nødvendigvis det samme.
Selvom man viser interesse for en person - fx ved at skrive meget - så udvikler det sig måske først, når man begynder at ses, og derved mærker, om der er en kemi og en fælles interesse for hinanden. Derfor tænker jeg, at en mulighed kunne være, at I begynder at ses fremfor blot at skrive sammen. Jeg kan forstå, at I har været gode venner og gået i klasse sammen før, så derfor er det måske heller ikke så fremmet for jer at skulle ses. Det kunne være, at I kunne gå på café, gå en tur i skoven eller hvad I kunne have lyst til. Når man lavet et eller andet sammen, så kan det nogle gange være nemmere at få snakken til at køre.
Når I har ses, kan det måske være lettere at mærke, om du fornemmer, at hun kan lide dig, og det kan måske give dig 'skubbet' til at få spurgt hende, hvis du selv har en bedre fornemmelse.
Du skriver også, at jeres samtaler meget går på, hvad hun synes er hårdt ved den nye skole. Det kunne lyde til, at hun finder en god støtte i dig, og det er jo godt, men det er også rart at kunne dele gode oplevelser. Jeg tænker, om du kunne prøve at spørge ind til, hvad hun er glad for ved den nye skole for at se, om I kan snakke om noget positivt, så du ikke kun skal høre på det, der er hårdt. Du kan også prøve at spørge, om der er noget ved den gamle klasse/skole, som hun savner ved den nye.
Jeg kan godt forstå, hvis det er lidt frustrerende, at hun ikke spørger til dig, for det er rart, når det er gensidigt, at man viser lidt interesse for hinandens hver dag. Måske du kunne prøve at opsøge hende og fortælle lidt af dig selv? Fx hvis du har haft en god oplevelse i skolen, at du så skriver til hende. Det kunne være noget i stil med, at du har oplevet noget bestemt, og det gjorde dig mega glad, så derfor havde du brug for og lyst til at dele med hende. Eller hvis du oplever noget, som minder dig om hende eller noget I har lavet sammen, så kan du skrive, at der skete noget, som mindede dig om den tid i havde sammen i klassen. På den måde giver du lidt af dig selv og inviterer til, at hun kan spørge ind til det.
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål.
Du er også velkommen til at logge på vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at tale med dig.
De venligste hilsner,
Kathrine.