High School
brevkassespørgsmål af
Lulia
16 år
Hej Jeg er næsten færdig med 9 klasse og jeg vil gerne gå til High School i USA og gå til College men jeg ved ikke hvordan så kan du hjælpe mig? Vh Lulia

Svar:
Hej med dig!
Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen! :)
Jeg kan forstå på dig, at du er færdig med 9. klasse og at du gerne både vil gå på High School og College i USA, men er lidt i tvivl om hvordan det fungerer, og hvordan du lige får dig tilmeldt.
Jeg kan så forstå på dig, at du søger lidt informationer omkring, hvordan man lige tilmelder sig et High School og College- ophold i USA.
Jeg må indrømme at jeg ikke ved så meget om mulighederne, men jeg har undersøgt lidt, og hvis man googler highschool ophold kommer der faktisk en helt masse bureauer op, som arrangerer High School-ophold i USA. Der er mange af bureauerne, som har en form for samlet rejseplan over forskellige skoler, hvor man kan være elev og rejserne inkluderer faktisk også fly.
Som jeg forstår dig ønsker du at tage en hel uddannelse på college, i USA efter highschool, og så skal du selvfølgelig gå efter det i første omgang. Samtidig vil jeg gerne lige nævne en anden mulighed, hvis nu det af en eller anden grund ikke er en mulighed at tage hele uddannelsen i USA. Det kunne eksempelvis være hvis det ikke er muligt økonomisk.  Så hvis du nu skulle vælge at starte på et dansk universitet, så er der mulighed for at man kan komme på udveksling på universiteter i USA - og måske også på nogle professionsbacheloruddannelser.  Så der er forskellige muligheder.
På universiteterne er det typisk femte semester på bachelor og trejde semester på kandidat, men ellers vil jeg helt klart også anbefale selv at prøve at søge lidt informationer på internettet, omkring hvordan udveksling i USA fungerer.
I forhold til økonomien er der forskellige muligheder for at søge stipendier, som er penge til uddannelse. Det kan du også finde mere viden om hvis du googler stipendier til highschool eller college.
Jeg tænker i det hele taget, at du kan overveje at tage en snak, om dine drømme med en studievejleder på den skole som du går på, som måske også har nogle informationer. Udover det, så vil du faktisk også være tilknyttet en UU- vejleder i din kommune, som  kan hjælpe dig videre.
Jeg håber meget på, at du kunne bruge mit svar til noget!
De bedste hilsner fra Sara