Hej
brevkassespørgsmål af
Camilla
17 år
Hej jeg har kommet til at skrabe hul på en af mine skamlæber og det svirrer når jeg tisser og det ligner nærmest sådan et åbent sår nu men ved du cirka hvor lang tid det kan tage og hele op jeg har også fået sådan noget intim barirrecream til at smøre på

Svar:
Hej med dig.
Det kan være rigtig ubehageligt med sår i underlivet, da det netop kan gøre ondt og svie meget, når man tisser. Afhængig af hvor stort og dybt såret er, kan helingstiden være forskellig. Men hvad jeg kan læse mig til, burde et sår hele på en uges tid, hvis man ikke piller ved det. Og da det er et par dage siden, at du skrev ind med dit spørgsmål, tænker jeg, at det burde være helet om et par dage. Hvis det stadig er der om en uge, og det stadig svier når du tisser, så vil jeg anbefale dig at tage et smut forbi din læge. Jeg kan godt forstå, hvis det ikke lige er det, som du har allermest lyst til, men læger er vant til at se stort set alt hver dag, og de vil helt sikkert ikke tænke over det.
I mellemtiden vil jeg anbefale dig ikke at pille i såret, og så vaske det med varmt vand en gang om dagen for at holde det rent. Helst ikke med sæbe, da det kan genere såret. Hvis du har fået af vide, at den creme du har vil hjælpe på såret, ville jeg også anbefale, at du følger instruktionerne i indlægssedlen. Og så tænker jeg, at det nok vil være meget godt med nogle behagelige trusser, som ikke strammer ved såret, så du ikke risikerer, at såret springer op.
Hvis du har flere spørgsmål, eller hvis det ikke er væk om et par dage, og du ikke har lyst til at tage til lægen, så vil jeg anbefale dig at skrive ind i vores lægebrevkasse, hvor der sidder nogle dygtige læger. Og ellers må du nok væbne dig med tålmodighed i en uges tid, hvor såret forhåbentlig er helet :-)
Mange hilsner Pernille