Hate på nettet
brevkassespørgsmål af
T
16 år
Hej, jeg har skrevet nogle rigtig grimme ting på nettet (på tik tok) Er blevet meget klogere nu, og fortryder lidt hvad jeg har gjort. Kan jeg blive straffet for f.eks. at skrive til en der livestreamer på tik tok at jeg håber at han dør? (det skal siges at han mobbede bøsser og lesbiske). Jeg har også skrevet til en kendt at jeg synes hun er en klam kælling. Kan politiet godt pludselig komme og banke på og sige at det jeg har gjort er strafbart fordi jeg har skrevet grimt?

Svar:
Hej T.
Det er nogle meget relevante spørgsmål, du stiller. For det kan godt få konsekvenser at skrive hadefulde beskeder og kommentarer til andre. Men jeg er glad for at høre, at du er blevet klogere og fortryder de ting, du har skrevet. Det er ikke alle der gør det, eller vil indrømme det. Så respekt for det!
Jeg har forhørt mig om dine spørgsmål hos vores to frivillige jurister, som begge fortæller, at i følge Straffeloven, må man ikke at true andre (§266) og man må ikke krænke andres ære (§267), og begge elementer kan være på spil i de beskeder, du har skrevet. Men det er ikke ensbetydende med, at du bliver straffet! Det vil kræve, at personerne føler sig krænket og anmelder dem til politiet. Og hvis det skulle ske, og politiet finder grundlag for sigtelsen, dvs. nok beviser, så vil sagen komme videre i retten, og så kan konsekvensen være bødestraf og i værste tilfælde fængsel. Der kan også ske det, at hvis personerne anmelder beskederne, kan du få et tilhold  mod at kontakte personerne. Dog kun hvis du bliver ved med at skrive sådan ting.
Selvom dine beskeder kan være ulovlige, vil jeg mene, at det er meget usandsynligt, at du bliver straffet for de ting, du har skrevet eller at politiet kommer og banker på din dør. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om personerne, du har skrevet til, anmelder det. Men der er mange, der får lignende og værre beskeder, desværre, som ikke anmelder det. Faktisk er det de færreste som anmelder den slags beskeder, selvom beskederne i princippet er ulovlige. Det betyder selvfølgelig ikke, at man bare skal skrive sådan nogle beskeder eller kommentarer, fordi det nok ikke får konsekvenser, for det kan det hurtigt få. Og samtidig kan det også være voldsomt for den, der får den slags beskeder. Så derfor er det også godt at høre, at du ved bedre nu end at skrive sådan til andre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Pernille