Hashmisbrug?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Jeg en fyr på 21 år.. Og jeg er begyndt og ryge en del hash.. Det startede enlig fordi jeg for et år siden fik diagnostiseret epilepsi og blev sygemeldt i den sammenhæng, og medicinering hjalp ikke på mine anfald og nu længere tid anfalende kom nu mere angst og uro fik jeg os. Så det startede med røg begyndte og ryge en joint engang imellem efter jeg havde haft et anfald fordi det hjalp på angsten og det gav mig ro i kroppen. Og røg ikke andet end et par gange om måneden når jeg havde det sværest. Og holdte det enlig nede på det i et godt stykke tid og havde hverken lyst eller trang til mere.. Men blev ved med og få hældt dårlige nyheder ned over mig og der blev ved med og ske negative ting omkring mig, og har fået stillet depression og kæmper med daglig angst nu.. Så på et eller andet tidspunkt mistede grebet, for det gik fra jeg røg et par gange om måneden til jeg røg en gang om ugen, til flere gange om ugen, til jeg har røget hver dag i 14 dage undtaget 2 dage. Til jeg nu i den her uge har taget mig selv i at ryge flere gange om dagen.. Mine tanker cirkulere om det hele tiden.. Hvordan jeg kan sparer penge så jeg har råd til hash, hvordan jeg undgår at se påvirket ud nær min familie, planlægger hele tiden hvornår min næste mulighed er for at ryge.. fra jeg vågner til jeg går i seng går der ikke en dag uden jeg har tænkt på at ryge.. Jeg har røget alt for meget i den her måned, og det ved jeg godt.. Har total mistet overgrebet over det.. Det gode er at jeg ikke har råd til mere i den her måned, og at jeg så her til aften har røget det sidste og er broke.. Og normalt(for et par måneder siden) ville jeg sagtens uden problemer kunne vente til næste måned, ville ihvertfald ikke allerede tænke så meget på det, og nu når jeg den sidste måned nærmest har røget på daglig basic er jeg os lidt tvivl om hvordan jeg vil reagere når jeg nu kommer til og sku undvære og om jeg til sidst vil ende med at skaffe noget alligevel. Jeg skriver ikke fordi jeg har brug for en livslinje til et misbrugscenter eller nogen der kan hjælpe mig med at stoppe med at ryge hash, for mit ønske er ikke at stoppe, for når jeg “bruger det rigtigt” er det det eneste der gør noget godt for mig i forhold til epilepsi og angst, men det er et forbrug der ikke kræver mere end et par gange om måneden, ihvertfald slet ikke et forbrug på daglig basic. Så hvordan kontrollere jeg det istedet for det ender med at kontrollere mig? Uden at skulle lave et stort nummer ud af det og blande alle mulige ind i det.. Der må være en måde jeg kan undgå at blive afhængig og kunne ryge en joint eller to engang imellem uden det sp skal være alt jeg tænker på.. Eller er det bare ikke sådan med hash? Det måske kun alkohol? Ved ikke helt om det giver mening.

Svar:
Hej med dig.
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes, at det er en rigtig fornuftig idé at skrue ned for et højt indtag af hash. Det er jo desværre sådan, at hash kan være skadeligt for hjernen ved et for højt indtag. Jeg kan forstå, at du selv er opmærksom på, at det ikke er sundt at ryge for meget. Så det vil jeg ikke komme så meget mere ind på her. Jeg kan også høre på dit brev, at du føler, at du har mistet kontrollen. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vejen mod at få en bedre kontrol over en hverdag, der ikke er præget af hash eller tanker om hash.
I forhold til din problemstilling med at gå fra, at hash fylder rigtig meget til hjælp til, at hash skal være noget, der ikke er på daglig basis, vil jeg fortælle dig, at det kan være utrolig svært at sige fra til hash, hvis man samtidig bliver ved med at give sig selv lov nogle gange. For mange er det faktisk lettere at sige helt fra og komme væk fra det, der er vanedannende. I dit tilfælde kan det være, at en nødvendig løsning i starten måtte være at komme helt væk fra hashen. Så kan det være lettere bagefter at bedømme, om det skal være noget, der kan ryges engang imellem. For flere der stopper med eksempelvis rygning fører det efterfølgende til, at de slet ikke starter igen, fordi det for nogle netop fører til, at man opdager, at man egentlig ikke savner det. Det er også helt rigtigt, at mange drikker alkohol engang imellem og ikke bliver afhængige af det. Men for de personer der bruger alkohol som et middel mod depression eller andre typer for nedture, kan det på samme måde ende i et rigtig usundt mønster, hvor man altid skal drikke, hvis man er ked af det. På samme måde er det med hash. Du skriver, at din plan er, at du ikke skal stoppe helt efterfølgende, da det hjælper på din epilepsi og angst. I forhold til angst kan det dog være en god idé at stoppe helt, da angsten kan blive forstærket i og efter en hashrus. Du skriver også, at din angst har udviklet sig til at være stort set daglig i dag. Når man ryger hash, får man stoffet THC, der er det, der er afhængighedsskabende og samtidig giver det større risiko for at opleve angst. Derfor tænker jeg, at der godt kan være en sammenhæng mellem den stigende angst og det højere forbrug af hash. Personer der er udsatte for angst eller psykiske nedture i forvejen er i større risiko for at få og opleve angst. Derfor synes jeg, at det er noget, du kan tage med i dine overvejelser, når du ønsker at trappe ned.
Jeg kan forstå, at din epilipsi også er en af grundene til, at du ryger hash. I hash er der et andet stof, som kaldes CBD. CBD kan være med til at dæmpe anfald ved epilipsi og det er derfor, du oplever, at hashen virker mod epilipsi. Dette stof kan også være med til at modvirke THC, som jo netop er det, der kan give angst. For at undgå at hash skal gøre din angst værre, kan du overveje gå efter pot frem for hash. Pot har mindre mængder THC og forstærker dermed ikke angst ligeså meget. Du kan læse mere om doseringen i de forskellige former for cannabis her. Det er dog muligt at opnå præcis den samme anfaldsdæmpende effekt på epilipsi gennem cannabis-olie, som også er helt lovligt i Danmark. Denne form for olie med høje mængder af CBD kan faktisk også reducere angst. Du kan læse mere om olien og dine muligheder for en olie, der passer til dig her. Jeg vil anbefale dig at snakke med din læge om muligheden for at bruge en medicinsk cannibis mod din epilipsi. Du kan læse om medicinsk cannabis her
Du skriver, at du ikke ønsker hjælp til at stoppe, men jeg vil alligevel henvise dig til en hjemmeside, der har et forum, hvor man åbent kan diskutere brugen af for eksempel hash. Siden hedder Netstof og her kan du også læse mere om stoffet eller selv tage del i en debat. Det lyder også til, at du har flere ting, du kæmper med og at hash er et af de problemer, du selv kan gøre noget ved. Men det betyder ikke, at du ikke kan gøre noget ved din angst eller depression. Her er det rigtig vigtigt at have nogle at snakke med. Du skal være velkommen i vores 1-1-chat, hvor man kan snakke anonymt med en rådgiver. Husk på at selvom det ser rigtig svært ud lige nu, så må man tage en dag af gangen og hvis man har en vilje til at få det godt, så er der hjælp at hente. Det at du skriver herinde er en super god start på vejen til at få det bedre!
Jeg ønsker dig alt held og lykke.
Med venlig hilsen Signe M.