Hash
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hey fra en meget bekymret pige...
ehm for cirka 2 måneder siden var jeg meget udsat for panikangst og katastrofetanker efter jeg røg mig helt skæv I en joint.. og inden det skal det så også lige siges at jeg var så småt ved at udvikle panikanfald og har som sådan nærmest altid været bange hele mit liv takket være mine forældre og deres meget voldsomme skænderier og har også været udsat for vold, og mange flytninger frem og tilbage...
men ja jeg havde så røget en joint og efterfølgende røget så meget at jeg blev helt panisk, fik kramper i benene og følte en meget mærkelig uvirkelighedsfornemmelse (som stadig ikke vil slippe mig helt endnu) og det endte så med at jeg i sidste ende skulle hentes med ambulancen... dagene efter havde jeg det self dårligt men det var ikke noget jeg tænkte på som sådan... men da jeg skulle starte I skole kom det første panikanfald jeg har oplevet uden at være påvirket som self. Gjorde mig mega panisk og bange.. frygtede virkelig jeg var ved at blive sindsyg.. og anfaldene kommer lidt her og der... men det der mest piner mig er den her slags uvirkelighedsfornemmelse jeg er mega bange for.. føler jeg er ved at blive skizofren eller sindsyg selvom jeg ingen symptomer som sådan har haft... men det som om jeg bare ikke kan tænke på andet end at være skizofren og angsten for st hører stemmer... snakker med en psykolog men hun hjælper Ikke ret meget... uvirkelighedsfølelsen er der og jeg er hele tiden bange for hvad hvis jeg en nu blir sindsyg eller faktisk får skizofreni ?!?! Og får også tit katastrofetanker og føler mig helt unormal.. den Her uvirkelighedsfornemmelse gør at jeg tror jeg ikke lever osv som gør mig bange men den kommer og går men hvordan fjerner jeg den helt fra mit liv?;((

Svar:
Kære bekymret pige!
Tak for dit brev. Det lyder som en gyserfilm, der for dig er på vej til at blive virkelighed. Ubehageligt.
Det er godt du rækker ud, det er ubehageligt at stå alene med en uvirkelighedsfornemmelse. Du beskriver kort, at du har oplevet vold, mange flytninger og skænderier mellem dine forældre. Trods du kun er 14 år har du været vidne til meget i dit liv. Inden du røg hash havde du begyndende panikangst. Så det er ingen hemmelighed, at der er mange følelser der rumsterer i dig. Muligvis har hashen sat ekstra skub til de mange følelser.
Du ønsker at få uvirkelighedsfornemmelsen fjernet. Den er lige nu en del af dig, som jeg tror, er et kald til dig om at du trænger til ro. Det lyder måske mærkeligt, men din krop reagerer voldsomt, fordi den savner noget. Jeg kan ikke vurderer, om du er på vej til at få psykisk sygdom. Jeg tror, der skal mere til. Du er bange for det, måske du kender nogen, der har en psykisk sygdom. Din angst tror jeg inderst inde også er en længsel efter en favn, et tilhørssted. Jeg vil anbefale dig, at finde en du ansigt til ansigt kan betro dig. Du har prøvet psykolgen, måske der findes en anden. Det er vigtig, der er en god kemi mellem Jer. Et andet forslag er ungerådgivningen Headspace https://www.headspace.dk/for-unge.
Er du i tvivl om du har alvorlige bivirninger anbefaler jeg følgende hjemmesider. Netstof, hvor du kan få rådgivning lokalt https://netstof.dk/find-hjaelp?kommune=505&alder%5B%5D=under_18. Hos misbrugsportalen kan du få rådgivning telefonisk https://www.misbrugsportalen.dk/projekter/raadgivningen.aspx
Du er igang med at finde den rette hjælp. Stå ved at hjælpen skal passe til dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Hilsen Anne-Sophie