Har udgivet mig for at være en anden
brevkassespørgsmål af
Dorthe
19 år
Hej cyberhus. Jeg har udgivet mig for at være en anden på et datingsite, overfor min kæreste. jeg har brugt en andens piges instagram billede og navn for at komme i snak med ham derinde. jeg ved godt det var forkert, men ville bare så gerne vide hvorfor han var derinde igen, nu hvor han havde mig. han fandt ud af at det var mig, selvom jeg benægtede hele vejen igennem, nu vil han kontakte datingsitet for at bevise at det var mig, kan han få de oplysninger (de har mine email og kontooplysninger, men kan de bare udlevere mit navn så?) Han vil ikke tale med mig nu og har slettet alt kontakten til mig, er bange for at han vil melde mig til politiet, kan jeg blive straffet for det jeg har gjordt?? Jeg ved godt det var forkert, men er bare så forelsket i ham, kan næsten ikke bære at hader mig så meget nu!

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå at det er en lidt vanskelig situation du står i, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar.
Jeg vil starte med de konkrete spørgsmål du har. Nej, han kan ikke få udleveret dine personlige oplysninger af datingselskabet, da det vil være en brud på loven fra deres side. Når det så er sagt, så tænker jeg at det vil være en god idé at du sletter din profil. Du spørger også om han kan anmelde dig til politiet, og det kan han godt. Det du har gjort, kan tolkes som identitetssvindel eller identitetstyveri, fordi du har udgivet dig for at være en anden. I følge loven må man hverken udgive sig for at være andre eller bruge andres oplysninger (herunder navn, billede og lignende) som sit eget. Så ja, du kan godt blive anmeldt til politiet. Her vil jeg igen opfordre dig til at slette profilen, og måske endda sende en undskyldning til hende pige hvis infomationer du har brugt. Identitetssvindel bliver betragtet meget alvorligt, men du har heldigvis ikke brugt den til at lokke penge ud af andre eller lignende, og det er da formildende.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå at din kæreste bliver vred på dig. Selvom du gjorde det for at få ro på din nysgerrighed, så har det vist ham at du ikke stoler på ham, og samtidig nægter du at gå til bekendelse når han konfronterer dig med det. Så på den måde fortsætter du med at lyve for ham. Jeg forestiller mig at du gjorde det, fordi du var usikker på jeres forhold, og i tvivl om hvorvidt han var på udkig efter en anden. Jalousi er en meget svær følelse, og kan få en til at gøre ting som man godt ved er forkert. Jeg forestiller mig at det  også må have været frustrerende og hårdt for dig, selvom det er ikke en undskyldning.
Jeg tror at det bedste du kan gøre lige nu er at snakke med din kæreste (eller ekskæreste), og forklare ham hvorfor du gjorde det. Selvom det var dumt gjort, så kom det fra et sted med kærlighed, og jeg er ikke i tvivl om at du er glad for ham. Derfor fortjener han også sandheden. I den forbindelse, så tror jeg ikke at jeres forhold bliver det samme igen, hvis det overhovedet kan fortsætte. Når man bryder tilliden i et kæresteforhold, så er det meget svært at bygge op igen. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver at begge parter er indstillet på at få tillid til hinanden igen.
Kærlighed, jalousi og parforhold er svære sager, og nogle gange mister man helt fornuften og bliver overvældet af følelser. Derfor er det vigtigt at man tør at snakke med sin partner, når det sker, så man kan komme tættere på hinanden. Hvis du nu havde snakket med ham, da du opdagede at han var på en datingprofil, så havde du givet ham muligheden for selv at forklare sig. At man snakker om tingene og på den måde viser tillid til den anden, er vigtige grundsten i parforholdet, og kan forebygge at man ender med at gøre noget man fortryder. Det håber jeg at du vil huske til en anden gang.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at I får snakket sammen.
Kærlig hilsen
Signe