Har topmave
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Eva. Jeg er 1.69 m høj og vejer mellem 62 og 64 kg, og det er jeg fint tilfreds med og altså ikke specielt interesseret i at tabe mig. Men jeg har den her topmave, som er landet på mig i løbet af de seneste par år. I starten troede jeg (komisk nok) at det var fordi, jeg var begyndt at spise Philadelphia, men det holdt jeg op med at spise, og maven er der stadig - ikke kun når jeg er oppustet efter at have spist - selv når jeg står op om morgenen er den synlig. Ja, indtager i bund og grund nok noget sødt de fleste dage, men ofte bare en småkage eller to. Hjælper det, hvis man skærer alt sødt ud af sin kost? Hvad kan jeg ellers gøre? Jeg tager 100 mavebøjninger hver aften, er det noget, der vil blive synlig indenfor en forudsigelig fremtid, og vil det fjerne maven? På forhånd tak for svar.

Svar:
Kære ”topmave”
Det er supergodt at du ikke straks fokuserer på at tabe dig, fordi du har topmave! Vi har alle forskellig facon og man kan sagtens have en naturlig topmave!
Du er ung og kroppen ændrer sig livet igennem, hvis du kan vende dine tanker og tænke på hvor glat og køn en hud du har, og hvor flot det er med kvindelige former, så vil det være rigtig godt for dig, og så vil du udstråle selvtillid! Prøv også at se på andre unge kvinder - hvad er det du synes der er kønt ved dem?
Netop fordi du er slank, så ser din mave let ud som om den buler lidt ud, men en sund mave med gode muskler huler ikke indad. Du skriver at din topmave også er der, når du ikke er oppustet, så skyldes den ikke en overfølsomhed eller intolerens overfor for eksempel gluten som blandt andet findes i mel. Det er der nogen mennesker, der ikke kan tåle og reagerer på forskellig vis, hvis de alligevel spiser det.
Man kan sige, det er ikke livsnødvendigt med småkager og andre ting der indeholder sukker, du får rigeligt naturligt sukker i den frugt og anden mad som du spiser, så der er altså ikke nogen grund til at spise søde sager for sundhedens skyld.
Et godt råd jeg kan give er ikke kun at lave mavebøjninger, motioner alsidigt, så du får en sund, stærk og velfungerende krop, det er det bedste du kan gøre, hop i sjippetov, slå vejrmøller, balancer på træstammer, hug brænde, ro kajak alt hvad du kan finde på og som du synes er sjovt. Så får du en harmonisk krop, og det er det, der betyder noget på lang sigt.
Tænk på alle dine fortrin og fokusere mindre på din topmave – det forsvinder den netop ikke af. Det lyder til at du er sund og rask, så vær glad for dig selv og accepter at sådan ser du ud!
Mange hilsner fra Eva