har problemer i hjemmet

brevkassespørgsmål

har problemer i hjemmet

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej allesammen. jeg er en pige å 13 år næsten 14 men jeg har det dårligt der hjemme, så jeg vil gerne flytte hjemmefra, og jeg tør ikke spørge mine forældre, men kan man godt gøre det unden sine forældres tilladelse og er det okay at flytte hjemme fra og det har stået på i omkring 7 år og det er blevet en naturlig ting at når de kommer hjem er der skæld ud.....har virkelig brug for hjælp her.

Svar:

Kære du,

Tak for dit brev! Det lyder til at være en hård situation du står i, så det er virkelig sejt af dig, at du skriver her - godt gået!

Du skriver, at du gerne vil flytte hjemmefra, men du ikke tør at spørge dine forældre om lov. Du er interesseret i at vide, om du kan flytte uden deres tilladelse. Når du er under 18 år og bor hjemme, er det som udgangspunkt dine forældre, der bestemmer. MEN når du har det dårligt, som du beskriver, kan der være lidt andre omstændigheder, der gør sig gældende.

Du skriver, at ligeså snart dine forældre træder ind ad døren begynder de at skælde dig ud, og at de har stået på i 7 år. Det er virkelig ikke i orden af dem, at behandle dig sådan, og derfor er det også virkelig godt, at du reagerer på det. Når du gerne vil flytte, som du skriver, så er du nødt til at fortælle nogen om det, der foregår der hjemme. Allerhelst en voksen. Måske har du en god veninde med søde forældre eller en onkel eller tante du er tryg ved og tæt med. Men det vil faktisk være endnu bedre, hvis du har en lærer du er glad for, som du kan fortælle det til. Din lærer har nemlig skærpet underretningspligt, hvilket vil sige, at han eller hun skal lave en underretning på dig, hvis han/hun får en fornemmelse af, at du ikke trives der hjemme. At der bliver lavet en underretning vil sige, at din lærer kontakter kommunen, som så overtager sagen. I kommunen vil de så lytte til dig og vurdere hvordan tingene foregår i dit hjem, ved både at snakke med dig, dine forældre og muligvis også din lærer. Herefter vil de så afgøre, hvad der videre skal ske - om du skal blive boende hjemme, om du får noget støtte, om du skal i plejefamilie eller på opholdssted eller hvad det nu kan være. Det er helt op til dem at vurdere, hvad de mener, der vil være bedst for dig.

Så for at svare kort på dit spørgsmål: Ja, du kan godt flytte uden dine forældres tilladelse. Men det kræver, at du igennem din lærer involverer kommunen. Og det er så op til kommunen, at vurdere din konkrete sag.

Jeg håber du kan bruge svaret, og ønsker dig alt det bedste!

Mange hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål