Har menstruation når jeg er på mine p-piller

brevkassespørgsmål

Har menstruation når jeg er på mine p-piller

brevkassespørgsmål af
Josefine
19 år

Hej cyberhus

jeg har lidt problemer angående med at forstå hvorfor jeg under tagning af mine p-piller at jeg kan vitterlig kan få en sådan menstruation ligne blødning plus smerterne, når jeg er på mine p-piller. Jeg har før hen været undervægtig og kan stadig godt svinge lidt en gang i mellem med at være lidt undervlgt og normal vægtig i følge den danske bmi skala. Jeg har haft sådan menstruation blødninger ca. 2 gange nu inden for de sidste 3-4 måneder, Jeg forstår det bare ikke helt rigtig, hvad der er galt med min krop og sådan.

mvh en bekymret Josefine

Svar:

Kære Josefine.

Jeg mangler lige lidt oplysninger fra dig bl.a. omkring din alder, hvilke p-piller du tager og hvordan du tager dem - men vil forsøge at svare så godt som muligt:)

Det lyder umiddelbart fredeligt det du beskriver. Nogen kan opleve "gennembrudsblødninger" på trods af at de taget p-piller - det kan være pga. at man glemmer en p-pille her og der eller hvis du har haft sygdom, som har gjort at du. ikke optaget p-pillerne godt nok (diarre/opkastsyge). Det kan også hænge sammen med at mængden af hormon er lav - p-pillerne findes nemlig med forskellig styrke. Det vil din egen læge helt sikkert kunne rådgive dig i. Han/hun vil også have mulighed for at spørge lidt mere ind til dine menstruationer og det vil kunne hjælpe til at pege i hvilken årsag, der er til, at dine menstruationer kommer mens du tager p-pillerne (og jeg antager at det ikke er i selve p-pille pausen på de 7 dage).

En anden årsag til blødning udenfor, der hvor man plejer at få sin menstruation, kan være pga. underlivsbetændelse.  Underlivsbetændelse vil kunne vise sig ved pletblødninger. Du har muligvis hørt om klamydia. Det er en bakterie, der kan overføres ved samleje. Dette vil din læge også kunne undersøge dig for - en hurtig undersøgelse, hvor man med en vatpind tager en prøve fra bunden af skeden/livmoderhalsen og fra urinrøret. Hvis og hvis prøven så er "positiv" (altså at man har klamydia), så vil lægen behandle dig med antibiotika. Jeg ved slet ikke om sidstnævnte er relevant for dig.

Det er yderst sjældent at unge piger fejler noget alvorligt. Hvis du er bekymret, så synes jeg bestemt du skal få en tid ved din egen læge uanset hvad:)

Mvh Maja

Najas billede
Maja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål