Har jeg mistet min mødom?

brevkassespørgsmål

Har jeg mistet min mødom?

brevkassespørgsmål af
Clara
14 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Jeg er meget i tvivl om jeg har mistet min mødom til Gymnastik, og ville vide om der var en måde hvor man kunne få det søgt om man stadig har den eller den er sprunget!?

Svar:

Kære Clara

"At miste mødommen" er typisk et udtryk man bruger om, at man som pige eller dreng har sex for første gang. Når du skriver, at du er blevet i tvivl om, du mon har mistet din mødom til gymnastik, så tænker du nok på jomfruhinden. Jomfruhinden er en tynd og elastisk slimhindefold, der sidder som en krans ved indgangen til skeden. Den er helt forskellig fra pige til pige. Hos nogle piger kan man slet ikke se eller mærke den, men den hos andre piger dækker en større del af skedeåbningen. Derfor kan en læge heller ikke undersøge, om den er sprunget eller ej.

At jomfruhinden springer første gang man har sex er en myte. Fordi den er elastisk, så udvider den sig, når en finger eller penis trænger ind i skeden. Grunden til, at nogle piger oplever at have ondt eller bløde den første gang, skyldes først og fremmest, at de har svært ved at slappe af og spænder op i de muskler, som sidder i skeden.

Hvis du er nysgerrig på, hvad jomfruhinden er for en størrelse, kan du se denne video, der fortæller om myten omkring jomfruhinden.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål