Har jeg fået mens?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg tror lige at jeg har fået min første mens, men den danner sådan nogle små mørkebrune pletter nede i mit bind, er det normalt. For normalt når jeg ser billeder af menestrations bind plejer de at være dækket helt til med blod, Istedet for at danne en masse mørke brune pletter forskellige steder i bindet.

Svar:
Hej Anonym
Det kunne godt være din menstruation der er kommet, men det kunne også "bare" være mørkebrunt udflåd du oplever. Mange oplever at få udflåd, eller ændringer i deres udflåd i månederne op til at de får deres første menstruation. Så om det lige er din første menstruation, eller om det er et tegn på at din første menstruation er på vej, kan jeg ikke sige helt præcist. Når blod størkner bliver det hurtigt mørkebrunt og derfor kan det godt være lidt svært at afgøre.
Du kan prøve at holde øje med om de her pletter stopper i løbet af en uges tid. Hvis de gør, kunne det godt være din menstruation. Hvis pletterne bliver ved med at være der, hver dag eller næsten hver dag, lyder det mere som udflåd. Lige meget hvad lyder det som om din menstruation er lige på trapperne, hvis ikke den allerede er kommet.
Mange hilsner Julie