Har jeg en kønssygdom?
brevkassespørgsmål af
Christian
15 år
Hej. Jeg havde for 2 dage siden ubeskyttet sex med en pige og jeg har i dag opdaget at jeg har fået små røde prikker under forhuden og på pikhovedet. Har jeg fået en kønssygdom for jeg er ik glad for at gå til mine forældre med det.

Svar:
Hej Christian
Tak for dit spørgsmål.
Sex er dejligt, men husk kondom næste gang;)
De røde prikker du beskriver kan være lidt forskellige ting. Enten er det bare lidt irritation eller svamp du har fået, og så er det måske allerede forsvundet, og så behøver du ikke gøre mere ved det.
De fleste unge synes ikke det er fedt at tale med sine forældre om den slags, men hvis det har udviklet sig til sår eller knopper kan det være tegn på en kønssygdom. Så er det en god idé at bestille en tid hos lægen og få det tjekket for en sikkerheds skyld.
Husk at dine forældre selv har været unge og sikkert selv har oplevet den slags, da det er meget normalt, og læger ser altså den slags hele tiden.
De bedste hilsner
Johanne fra Cyberhus