Har jeg bulemi
brevkassespørgsmål af
Rose
12 år
Hej jeg er en pige som muligt vis har bulemi nogen gange tænker når jeg er på vej fra skole hvad jeg vil lave til eftermætagsmad som oftest er ret meget og andre gange vil jeg slet ikke have noget er nogle gange lysten efter mad og nogle gange vil jeg slet ikke have noget Her for 2 år siden fik jeg dignostiserer ADHD og en af bivirkninger ved det medicin jeg får er nemlig bulemi

Svar:
Kære Rose
Godt du skriver når du, når du går med de her tanker.
De fleste der har bulimi, har perioder hvor de spiser rigtig meget og bagefter kaster de maden op igen. Jeg tænker ikke det du beskriver behøver være bulimi.
Det er rigtig at noget adhd-medicin kan have en betydning for hvor meget mad man spiser. Nogle mister helt lysten til mad i perioder. Det kan man gøre noget ved, ved at kigge nærmere på om man får den helt rigtige mængde medicin, eller om man måske kan få en anden slags adhd-medicin.
Adhd kan I sig selv, også betyde at man har svært ved at mærke sult, eller mærke når man er mæt. Derfor kan det også "bare" være det du oplever. At du nogle gange kan føle dig sindssyg sulten, og slet ikke kan mærke når du faktisk er ved at være mæt. Og omvendt kan din krop nogle gange måske slet ikke mærke at den er sulten.
Har du prøvet at snakke med dine forældre om, hvordan du har det med maden? Måske kan det hjælpe dig, hvis I laver en plan for hvad du skal spise, hvor meget og hvornår. Så kan kroppen måske lære at mærke sult og mæthed lidt bedre.
Gode tanker Elisa