Har det skidt med mig selv.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej!(-: - Jeg skriver angående at jeg har det rigtig skidt med mig selv. jeg bliver nogle gange drillet i skolen, med at jeg er for tyk. Jeg er fyldt 13 i november, og jeg er 170 høj, og vejer 66 Kilo. Jeg dyrker nok sport, men så når jeg ikke er til sport sidder jeg endten foran computer, eller tv og spiser usund mad. Mit mål i det her år er at komme ned at veje 55-58 Kilo, og ikke spise så meget slik som jeg plejer, men det er bare utroligt svært for mig. Jeg tænkte på om du kunne lave et skema jeg skulle gå efter, eller du kunne skrive hvad jeg kunne for at komme ned at veje 55-58 kilo? Hilsen Mig.(-: Håber du kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt se det er en rigtig bøvlet situation du står i. Jeg vil allerførst fortælle dig, at jeg ikke kan lave et skema som du kan følge. Det kræver rigtig mange oplysninger som jeg ikke har.
Dernæst vil jeg fortælle dig, at jeg synes det er rigtig flot du har taget en beslutning om at der skal ske noget, og at du vil gøre noget ved din situation. Allerede ved at du har gjort det, er du kommet rigtig langt. Stærkt gået!
Det er rigtig flot at du dyrker sport. Bliv ved med det. På en almindelig dag skal du cirka bevæge dig i en time. Det betyder ikke hård fysisk træning i en time hver dag, men det betyder bare at du skal røre dig i hvad der svarer til en time om dagen. Hvis du for eksempel cykler til skole og det tager 10 min hver vej, så er du allerede oppe på 20 min. Hvis du så også har en hund du leger med i en halv time om dagen, så har du allerede der 50 min. (20 min + 30 min).
Ud over den ene time om dagen, er det en god idé at få pulsen helt op 3 gange i ugen, af en times varrighed. Så hvis du allerede går til sport 2 gange i ugen, kan den sidste gang måske være at du danser helt vildt hjemme i stuen til noget sejt musik.
Nu ved jeg godt at jeg skrev, at jeg ikke kan lave et skema til dig, men jeg synes det er en meget god ide at lave sådan et skema. Det kan godt hjælpe lidt, men du skal have lavet det sammen med en voksen som kan snakke med dig og se din krop. Jeg synes du skal starte med at få snakket med sundhedsplejersken på din skole. Jeg synes det ville være en god idé og du kan evt. spørge din lærer hvor hun er på din skole næste gang.
Mange hilsner fra
Line