Har brug for gode råd.
brevkassespørgsmål af
Amalie
18 år
Hej. Mig og min kæreste har været sammen i 2 år nu, og haft et mega godt forholdt indtil nu. Lige pludselig vil han ikke lave noget sammen, kysse eller mødes mere, fordi han lige pludselig vil vente til vi bliver gift. Han siger vi kun skal skrive de næste årene indtil vi bliver forlovet. Og når vi er forlovet kan vi begynde at se hinanden igen. Hvis ikke jeg går med til det  siger han at vores forhold er slut. Det skete lige pludselig ud af det blå. Jeg er så ked af det og aner ikke hvad jeg skal gøre. Han siger også jeg skal skifte religion hvis vi skal blive gift. Og vi har været sammen i 2 år og oplevet mange ting sammen. Og nu kommer han med alt det her.
Håber på svar!

Svar:
Kære Amalie
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er ked af det og har brug for nogle gode råd til at håndtere din situation. Det lyder super frusterende, at din kæreste ud af det blå ændrer sine holdninger så markant, og jeg håber mine råd kan hjælpe dig til, hvad du skal gøre.
Tal sammen
Selvom det kan lyde banalt, så er mit bedste råd, at I skal tale sammen. Det lyder nemlig til, at du er meget uforstående overfor din kæreste holdningsændringer, og det i sig selv kan være meget frusterende. Når ikke du er klar over, hvad der ligger til grund for hans ændrede holdninger og adfærd, så er situationen helt udenfor din kontrol, og det virker til, at du står tilbage som ét stort spørgsmålstegn? Jeg tror, at det vil være en stor hjælp for dig, hvis du får en større indsigt i for, hvorfor din kæreste pludselig handler og siger som han gør. Prøv om du kan lade ham fortælle uden at afbryde, og bagefter stille nysgerrige spørgsmål til hans fortælling. På den måde kan du få indsigt i hans tanker omkring jeres forhold, og hvorfor han handler som han gør.
Når du skriver, at han siger, at du skal skifte religion, hvis I skal giftes, så tænker jeg, at en stor del af forklaringen på hans ændrede adfærd ligger i hans religiøse overbevisning. Men prøv stadig, om du kan forholde dig nysgerrigt til det, så du kan få indsigt i de værdier, der er grundlæggende for hans religion. Måske kan I snakke jer frem til en løsning, der kan fungere for jer begge to, for det lyder ikke til, at du synes det med at skrive sammen til I bliver forlovet er nogen særlig god løsning for dig.
Mærk efter
Når jeg skriver, at du skal prøve at forholde dig nysgerrigt til det din kæreste fortæller, så er det netop for, at han skal turde åbne sig op og fortælle dig om hans tanker. Dermed ikke sagt, at du bare skal gå med på hans ideer og holdninger. Det er nemlig også vigtigt at du mærker efter, hvad der er vigtigt for dig lige såvel som han gør det. Ud fra de ting han fortæller, så synes jeg du skal gøre dig nogle grundige tanker og overvejelser om hans krav, så du ikke bare "hopper med på vognen". Har du eksempelvis lyst til at være i et forhold, hvor du ikke kan se din kæreste før I er blevet forlovede? Gider du være sammen med en fyr, der vil bestemme, hvilken religøs overbevisning du skal have? Når vi er forelskede i et andet menneske, så kan vi nogle gange komme til at overtage den andens holdninger og værdier, fordi kærlighed gør blind, som man siger. Jeg tror derfor, at det vil være en god ide, hvis du prøver at mærke efter, hvad der er vigtige værdier for dig at efterleve, og hvordan du grundlæggende gerne vil, at dit kærlighedsforhold skal være. Hvis ikke du stopper op og mærker efter, så kan jeg være bekymret for, om du mister dig selv, fordi du så gerne vil din kæreste. Jeg kan sagtens forstå, hvis du tænker, at det er svært, og det vil det også formentligt være, fordi der er stor følelser på spil, når man indgår i et forhold til en anden person, men jeg tror helt sikkert, at de i sidste ende vil gavne dig at mærke efter.
Jeg håber du kan bruge mine råd, og hvis du har brug for nogen at snakke med efter du har talt med din kæreste, så er du altid velkommen i vores en-til-en chat, hvor en af vores søde rådgiver sidder klar til at lytte og komme med gode råd. Jeg sender dig mange varme tanker og ønsker dig pøj pøj.
De bedste hilsner
Maren