Han skriger
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej min plejelillebror skriger han gemmer sig bider og kradser han er 8 han råbet gå og han vil ikke i skole når han falder til ro vil han gerne putte sig ind til en af mine forældre er det ike lidt underligt eller er det bare sårn

Svar:
Kære dig
Det lyder til at det er lidt svært for din plejelillebror lige for tiden, og at han reagerer ved at skrige, bide og kradse. Det kan være rigtig hårdt at se hvor voldsomt det kan blive, og jeg synes det er så fint at du har skrevet herind. Det tyder på at du også holder af din plejelillebror, og gerne vil ham det bedste.
I forhold til dit spørgsmål, så vil jeg ikke sige at det er underligt at han reagerer så voldsomt. Når man kommer i plejefamilie, så er det ofte fordi ens rigtige forældre ikke har haft evnerne til at tage sig godt af en, og nogle gange har der været rigtig slemme eller voldsomme situationer eller oplevelser. Det er svært for alle, og når man er et lille barn, som ham, så er det ekstra svært at forstå. Og så kan det være næste umuligt at sætte ord på, når man bliver rigtig ked af det eller vred. Så reagerer man i stedet med fysiske handlinger, som f.eks. at slå, sparke, bide eller ved at skrige.
Det bedste man så kan gøre, er at trøste, og hjælpe med at sætte ord på hvad der mon er svært lige i den situation. På den måde hjælper du, eller dine forældre, med at din plejelillebror får flere ord til at beskrive hvordan han har det, og så er det lidt nemmere at sætte ord på næste gang.
Men det tager tid. Derfor er det også en god idé at du snakker med dine forældre om hvordan du oplever det, og at det også er hårdt for dig at se/høre.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
Signe