Hader skolen
brevkassespørgsmål af
Jamie
10 år
Hej jeg på en spical skole men hader at gå der . Jeg vil ikke gå der jeg mere moden ind dem der men jeg svær ved lektier og jeg har ADHD og er autist og damp barn og går hurtig amok hvis vi skal på tur og vi går holder en voksen mig i hånden os selvom det ikke er en vej men mit opholdsted og sagsbehandler mener jeg skal blive for har brug for det men hader dem alle vil gerne gå på en rigtig skole og det kan de ikke forstå

Svar:
Kære du,
Jeg kan høre du ikke bryder dig om at gå på specialskolen. Det kan også være rigtig svært når man hellere vil gå på en almindelig skole. Man kan komme til at føle sig lidt speciel når man går på specialskole, men faktisk så går man på specialskole for at få det bedste ud af skolen og for at lære mest ud fra den man er som person. Du skriver du har adhd og er autist. Det er med til at gøre at du har svært ved lektierne og at du hurtigt kan gå amok. Når man har adhd og er autist kan det være rigtig svært at koncentrere sig i en almindelig skole, hvor der er mange flere børn end på en specialskole. Man bliver hurtigt forstyrret og stresset. Derfor tænker jeg at du er det rigtige sted, hvor du kan få den bedste undervisning og støtte. Men det er helt okay at du føler som du gør. Jeg kan også godt forstå at det er svært når du føler du er mere moden end de andre. Der sker dog meget i jeres alder hele tiden, så de andre vil med tiden også blive mere modne.
Jeg tænker at du kan prøve at snakke med en af de voksne - det kan være en på opholdsstedet eller en af dine lærere. Prøv om du kan snakke med dem om at det er svært for dig at gå på specialskole i stedet for en almindelig skole. Det kan være rigtig godt at få sagt det højt og have nogle voksne omkring sig at snakke med.
Jeg håber det bedste for dig, og at du med tiden kan blive glad for at gå på skolen. Husk du altid er velkommen i vores chat også, hvor der altid sidder en rådgiver klar til en god snak.
Bedste hilsener,
Charlotte