Højde
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har været frustreret over min højde i lang tid. Jeg er en af de laveste på min skole. Jeg ved godt, at folk siger, at højde ikke burde betyde noget, men jeg føler virkelig, at pigerne ikke ser mig som en de kunne være kærester med, fordi jeg er lavere end de fleste af dem. Det er som om, de kun ser på de høje fyre. Jeg føler mig usikker, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere det. Jeg er bange for, at det aldrig ændrer sig, og at piger aldrig vil finde mig attraktiv. Hilsen en usikker dreng.

Svar:
Hej du
Det er tydeligt i dit brev, at du har gået med en negativ følelse om din højde længe. Du skriver, at du har en usikkerhed omkring din højde og at det fylder meget for dig. Og ved du hvad, der er (desværre) mange, der oplever at være utilfreds med noget ved sig selv.
For dig lyder som om, du er særligt usikker på, om din højde vil spænde ben for dig i forhold til pigerne. Udefra set kan man sagtens komme med alle mulige gode råd, fx det her med at højde ikke betyder noget. Overordnet tror jeg også på at der nemt kan komme en sød pige, der falder for dig, lige præcis som du er, om du så er høj eller lav, lyshåret eller mørkhåret. For det er sådan noget, som følelser kan gøre ved os. At vi ser det indeni i stedet for det udenpå.
Når det så er sagt, så er det så meget nemmere sagt end gjort at tro på det. Især hvis man står lige ved siden af alle de der fyre, som har den højde, man gerne selv vil have. Men når du spørger, hvornår du skal håndtere det, så er mit råd noget, der måske kommer til at tage lidt tid. For min tanker er, at...måske handler det ikke om de centimeter, du mangler. Måske handler det om at få ændret dit syn på dig selv og få opbygget noget selvtillid? En tro på at du faktisk allerede har dét, du kan komme til at score den rigtige pige med - fordi det allervigtigste allerede sidder indeni dig. Det er dén person, du er. Dén gør dig unik på den helt anden måde end din højde.
Et råd kunne være at begynde at lægge mærke til én positiv ting ved dig selv og din person hver dag i en periode. Måske kan du skrive dem ned et sted, hvor du løbende kan læse dem. Måske har du en kammerat, som kan hjælpe med at se de gode ting. Det kan i måske være en start til at ændre dit billede af dig selv. Og jeg håber meget på at du 'opdager' det 'guld' , du har indeni dig.
Bedste hilsner
Mai