Hævet tandkød med grå fordybning i midten
brevkassespørgsmål af
Emil
18 år
jeg har i et par dage haft en rigtig rigtig rigtig øm og smertefuld hævning i tandkødet under mine nederset fortænder, den er værre eånd de blister jeg er vant til at have en gang i mellem. hævningen er stor og der er en fordybning i midten som er grå. kan du hjælpe mig med at finde ud af hvad det er og eventuelt hvordan jeg slipper af med det

Svar:
Hej Emil
Det kunne godt lyde som en særlig stor blist. De kan nemlig sagtens være hævede, grå/hvide i midten, og være meget smertefulde. Hvis det er en blist, går den væk af sig selv indenfor nogle dage.
Du kan eventuelt skylle munden med klorhexidin et par gange om dagen. Det hjælper til at holde blisten/såret rent.
Hvis blisten ikke er væk, om en uge, eller hvis du oplever at smerten breder sig, synes jeg du skal smutte ned forbi din tandlæge, og få den tjekket.
Mvh.