Hæmoride eller lignende
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Når jeg går på toilet så gør det så ondt. Jeg har svært ved få det ud og jeg er næste bange for det fordi den smerte er ubeskrivelig. Jeg er en dreng. Hvad er det? Jeg har ikke snakket med nogen om det.

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Du skriver meget kort om dit problem og det gør det lidt svært for mig at svare så grundigt som jeg gerne ville.
Der kan være flere årsager til smerter når man skal have afføring. Det mest almindelige er, at man er forstoppet. Det er man når afføringen er knoldet og hård og svær at få ud og du måske ikke skal have afføring så ofte som du plejer.
Du skriver i overskriften "hæmoride eller lignende". En hæmoride er også en mulighed. Det er en udposning på blodårer omkring endetarmen. Den kan gøre ondt og evt bløde når man skal have afføring.
Ingen af de ting jeg nævner er farlige men ubehagelige og din læge kan hjælpe dig med det.
Jeg vil faktisk råde dig til at kontakte din egen læge som har muglighed for at stille lidt flere spørgsmål end jeg kan her. I første gang kan du . f.eks. ringe og tale med lægen om det.
Det kan også være din læge gerne vil undersøge dig. Det vil foregå ved at lægen først ser, hvordan det ser ud omkring din endetarmsåbning og derefter med handsker og glidecreme forsigtigt med en finger mærker om der f.eks. sidder en hæmoride. Det gør ikke ondt og er hurtigt overstået.
Du tænker måske det er pinligt. Men du kan være sikker på at lægen har gjort det mange gange før og ikke tænker sådan om det.
Jeg håber dette kan hjælpe dig til at komme videre med dit problem
MVH Lotte