Fortrydelsespille
brevkassespørgsmål af
Julie
17 år
Hej. Jeg havde sex med mig kæreste i midt september, med kondom, som spag, han kom ikke op i mig, men er bekymret for precum. Under 12 timer efter tog jeg en fortrydelsespille, hvor min menstruation kom lidt over en uge senere. Der var en del slim i. Lidt efter, havde vi sex igen i fuldskab, uden kondom. Havde åbenbart tænkt at det ville passe med min menstruation lige havde været. Nu venter jeg skræmt på at få min menstruation. Tænker i at jeg kan være gravid?…

Svar:
Hej Julie
Ud fra din beskrivelse så kan du godt være blevet gravid, men det er selvfølgelig umuligt at sige om du er og ikke mi dst at sige noget fornuftigt om hvad risikoen helt præcis er.
I denne omgang tænker jeg ikke der er så meget andet at gøre end at afvente din menstruation, og se om den ikke kommer, som den skal. Husk at menstruationen sagtens kan blive forsinket hvis man er bekymret, stresset eller på anden måder er i psykisk ubalance, og det kan jo let ske, hvis man går og er nervøs for at være gravid.
På den lidt længere bane, lyder det som om du og din kæreste skal overveje en anden form for prævention, hvis det med kondomer ikke rigtig fungerer, fordi de enten springer eller I glemmer det. Tag en snak med din læge, der kan fortælle mere om muligheder, fordele og ulemper.
Mange hilsner Sander