Hæmoride
brevkassespørgsmål af
Tobias
13 år
Jeg havde forstoppelse i godt og vel 2 uger, og jeg har læst mig frem til at det er med til at give hæmorider. Jeg har ikke haft nogle af symptomerne på en hæmoride. Så mit spørgsmål er om man stadig kan få en hæmoride uden nogle af symptomerne, det er noget der har gået mit utrolig meget på.

Svar:
Hej!
Vores endetarm er beklædt med det man kalder for en slimhinde, og straks under slimhinden er der blodkar som fører blod til og fra tarmen. Vener hedder de kar der fører blodet væk fra tarmen, og hvis trykket på tarmen bliver højt såsom ved forstoppelse, kan en vene komme til at pose/skubbe ud gennem slimhinden. Det er den udposning der kaldes for hæmorider. Nogle gange kan en hæmorider ses og mærkes straks udenfor ændtarmsåbningen, andre gange sidder de inde i analkanalen.
Det er på ingen måder farligt at have en hæmorider, men det kan give nogle forskellige slags ubehag (kløe, smerte, blødning). Hvis du hverken kan se en hæmorider, ikke kan mærke den med fingrerne eller du ikke har symptomer, så har du med allerstørste sandsynlighed heller ikke nogen hæmorider. Dog kan det ikke udelukkes, da de også kan sidde straks ovenfor anus og være svære at mærke her. Men som sagt - det er ufarligt og intet tyder på at du har det!
Mvh
Rebecka