Hår igen :-)
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Lise!
Jeg er pigen som også har skrevet ind om lyst hår på malerier.
Inspireret af dit svar har jeg ladet mig føre ind i en helt ny farvernes
verden :) Det er skønt!
Jeg har nu kastet mig ud i også at eksperimentere med hudfarve som en anden farve. Nu står jeg så med en pige, som jeg er rigtig tilfreds med, det er bare hendes ansigt og kun hendes øjne er synlige for på hendes mund sidder en sommerfugl. Pigens hud er sart lyseblå, hendes pupiller er sorte i midten, grågrønne indeni og med en mørkere grøn 'kant' udenpå. Skyggerne omkring øjnene er lysblå i den ene side af ansigtet og kraftig blå i den anden.
Sommerfuglen er så livagtig (jeg har tæ¦nk på at sætte nogle perler eller noget på for effektens skyld - hvordan mon det lyder?). i den ene side er lidt af 'baggrunden' synlig, jeg har ladet den være sådan en kridtet hvid, (men sjovt nok virker billeder ikke koldt synes jeg) og med røde bogstaver har jeg skrevet 'at tie', ned ad.
Hovsa! nu lader jeg mig opsluge af beskrivelsen isedet for at komme til sagen. Undskyld :-)
Nu skal du høre, her er mit egentlige problem: Hendes hår! Det er kun synligt (har jeg bestemt) på den ene side af hovedet og så noget pandehår som hænger ned. jeg ville gerne have det lilla - og har prøvet alle mulige variationer, men det slår billedet helt ihjel, virkelig dræ¦ner det for liv (selv øjnene, som egentlig er billedets
stolthed) så nu er jeg lidt rådvild. Grønlige faver er ikke gode, jeg
vil gerne have at øjnene 'står frem' de rødlige fjerner lidt det gode
fra teksten - men hår skal hun jo have!
Mon du igen kan komme med et råd eller to, det ville bare være skønt?
Og tak for de gode råd og inspiration sidst (:
Kreative, venlige hilsener
A :-)

Svar:
Kære A.
Det er meget spændende, det du har gang i !! Det ku´jeg godt tænke mig at se !!!!!
Du har lavet et billede med mange muligheder. Jeg synes, du skal
prøve med perler, da sommerfuglen jo gerne må skille sig ud fra
hendes ansigt.
Når du har lavet billedet i så mange kølige farver, kan du prøve at
få plads til bare lidt i komplementærfarverne - dvs. til den blå
nogle orange farver, og til det lilla hår nogle gule toner.
F.eks. kan du lade ansigtet være sart blå i skyggesiden og en smule over i det orange i lyssiden af ansigtet.
Det sammen med håret - violet og gul. Du kan også blande en smule gult i de violette, så den ikke er så ren.
Der findes en farvelære: Johannes Itten "Farvekunstens elementer" hvor der står mere om farveklange og harmonier. Det kunne være spændende for dig. Du kan låne den på biblioteket.
Jeg håber, du kom lidt på sporet.
Kærlig hilsen Lise.